اصول غذا خوردن مردانه بعد از 50سالگی
31 خرداد 1399 ساعت: 17:3



یکی از مواردی که در علوم تغذیه‌ سراسر جهان در تغذیه مردان مورد توجه قرار می‌گیرد، اصول تغذیه مردانه بعد از 50 سالگی است. از آنجایی که پس از 50 سالگی متابولیسم بدن دستخوش تغییراتی می‌شود و معمولا میزان فعالیت روزانه افراد (خصوصا آقایان) تا حد قابل‌توجهی پایین می‌آید، ضروری است همه آقایان بعد از 50 سالگی، 4 اصل ساده اما مهم را در رژیم روزانه‌شان رعایت کنند. 

1. مصرف اسنک‌های چرب و شیرین به‌جای صبحانه را کاملا فراموش کنید


اگر تا امروز عادت داشته‌اید به‌جای صبحانه یک تکه کیک، شیرینی یا کلوچه همراه چای مصرف کنید،‌ باید بدانید این کار بعد از 50 سالگی اصلا برای شما مجاز نیست. 
شما در این سن با کاهش متابولیسم، کاهش فعالیت فیزیکی و مقاومت بیشتر به انسولین مواجه هستید و چنین عادتی می‌تواند علاوه بر ایجاد خطر افزایش وزن، احتمال ابتلا به بیماری دیابت نوع2 را هم در شما بالا ببرد بنابراین به‌جای این کار بهتر است مقداری شیر با غلات صبحانه یا یک عدد تخم‌مرغ آبپز یا حتی یک لقمه نان و پنیر همراه با یک نوع مغز یا دانه خام مصرف کنید. این کار به پیشگیری از تحلیل عضلانی ناشی از افزایش سن هم کمک می‌کند. 

2. مصرف گوشت‌ قرمز را بسیار محدود کنید


اگر تا امروز هفته‌ای 2 یا 3 وعده گوشت قرمز مصرف می‌کرده‌اید، بهتر است پس از 50 سالگی این میزان مصرف را به یک بار در هفته محدود کنید، زیرا چربی‌های اشباع موجود در گوشت قرمز به‌دلیل اُفت متابولیسم بعد از 50 سالگی می‌توانند با سرعت بیشتری زمینه ابتلا به گرفتگی عروق و سکته‌های قلبی را فراهم کنند. در عوض بهتر است به‌جای گوشت قرمز، حجم بیشتری از ماهی‌ها یا گوشت سینه ماکیان را در رژیم غذایی داشته باشید. 

3. تا حدامکان از فراورده‌های گوشتی دوری کنید


از آنجایی که خطر ابتلا به سرطان‌های گوارشی (خصوصا سرطان روده بزرگ) همراه با افزایش سن بیشتر می‌شود به تمامی آقایان توصیه می‌شود بعد از 50 سالگی مصرف انواع فراورده‌های گوشتی (سوسیس، کالباس، همبرگر، ناگت و...) را به 2 یا 3 بار در طول سال محدود کنند و همین میزان مصرف محدودشده را نیز همراه با سبزی‌های فراوان و آب‌میوه‌های طبیعی مصرف کنند. 

4. چربی‌های سالم را جایگزین کنید


بعد از 50 سالگی و به‌دلیل افزایش خطر ابتلا به کلسترول، فشارخون و بیماری‌های قلبی، بهتر است مصرف چربی‌های ترانس و اشباع در رژیم روزانه مردان تا حد چشمگیری کاهش پیدا کند و به‌جای آن از چربی‌های مفید استفاده شود. براساس این جایگزینی باید لبنیات پرچرب، انواع پنیرهای فراوری‌شده (چدار، موزارلا، پارمسان و...)، کره، روغن حیوانی، فست‌فودها و... جای خود را برای همیشه به روغن زیتون، روغن‌های گیاهی، لبنیات بدون چربی و مغزدانه‌های خام بدهند.

  دکتر محمدرضا وفا 
 دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو