استفاده از شیلد صورت به محافظت در برابر کرونا کمک می‌کند
ترفندهای محافظت از چشم‌ها در برابر کرونا
30 خرداد 1399 ساعت: 22:3



انتقال ویروس کرونا به صورت قطع می‌تواند با لمس کردن چشم ممکن باشد؛ بنابراین ویروس از طریق دست دادن یا ترشحات عطسه به آسانی از فرد بیمار به فرد سالم منتقل می شود.

 
خوشبختانه دفاع چشم دربرابر آسیب‌های مختلف بسیار قوی عمل می‌کند. زمانی که ویروس وارد ملتهبه چشم می‌شود در همان مرحله جلو آن گرفته خواهد شد، به صورتی که فرد دچار ریزش شدید اشک می‌شود.

ریزش اشک موجب شست و شو چشم می‌شود. البته باید بدانید اشک ما سرشار از آنتی بادی‌ها و مواد ضد ویروسی است که می‌تواند از چشم در برابر آسیب‌ها محافظت می‌کند. ملتهب شدن چشم موجب ورم و التهاب، قرمزی خواهند شد که کاملا طبیعی است.

این که آیا ویروس در همین مرحله متوقف شده و اجازه ورود ویروس را به عصب چشم نخواهد دادبا توجه به علائم مبنی بر درگیری سیستم عصبی در بیماران مبتلا به کوید19، احتمال ایجاد درگیری در عصب بینایی در بین مبتلایان به کوید 19 نیاز به بررسی بیشتر دارد.
 
درموارد مشکوک بلافاصله باید از قطره اشک مصنوعی استفاده شود، مثلا اگر کسی به سمت دیگری عطسه کرد یا در محیط مشکوک قرار گرفت باید شست وشو مخاط انجام دهد، که بهترین روش هم استفاده از اشک مصنوعی است. 

البته حتی می‌توانید از سرم نمکی یا چای برای شست و شو استفاده کنید. نباید اجازه داده شود که ویروس وارد مخاط شده و آسیب به چشم وارد کند. 
 
معمولا ویروس علاقه شدیدی به مخاط‌ها دارد و به همین علت است که در نواحی ریه علائم خود را نشان می‌دهد.  در این دوره احتمال انتقال بیماری از فرد ناقل به سایرین کمتر از ۳ درصد بوده که می‌تواند نکته مثبتی باشد. 

به جز راه دهان و تنفس راه دیگری که می‌تواند ویروس را به فرد دیگر انتقال دهد، پرتاب ذرات آلوده ویروس معلق به داخل چشم است.
 
کسانی که در منزل یا در هوا آزاد هستند و فاصله زیادی با اشخاص دارند نیازی به زدن ماسک ندارند.

 زمانی لازم است از ماسک استفاده شود که فرد در محیط بسته در کنار افراد دیگر قرار می‌گیرد. اصلا دست خود را به محیط‌های آلوده نزنید اگرهم تماسی داشتید با دست کثیف چشم و مخاط خود را لمس نکنید.
 
در این مواقع بهترین راهکار داشتن محافظ چشمی است. افراد می‌توانند از عینک‌های مخصوص یا طبی استفاده کنند، زیرا می‌تواند از انتقال ترشحات به چشم جلوگیری کند.

چه کسانی باید از «شیلد» استفاده کنند؟

شیلد محافظ صورت یکی از اقلام محافظ شخصی است که از کل صورت در برابر آلودگی‌ها و مواد شیمیایی محافظت می‌کند. به کارگیری این محصول به خصوص برای افرادی که جزو کادر درمانی هستند، ضروری محسوب می‌شود. زیرا مانع از برخورد ترشحات بدن بیمار به آن‌ها می‌شود.
 
در دوران شیوع کرونا و دیگر بیماری‌های ویروسی شیلد می‌تواند بسیار مفید باشد و از انتقال بیماری پیشگیری کند. به منظور عدم انتقال کرونا و برخی دیگر از بیماری‌ها، لمس نکردن صورت توسط دست آلوده بسیار مهم است. 

زمانی که شیلد روی صورت قرار می‌گیرد، دیگر امکان لمس صورت توسط دست وجود نخواهد داشت و در نتیجه از انتقال بیماری‌ها پیشگیری می‌شود.
 
از دیگر مزیت‌های شیلد این است که این وسیله محافظتی را به دفعات مختلف می‌توان مورد استفاده قرار داد. فردی که از شیلد استفاده می‌کند دیگر به صورت ناخودآگاه صورت و بینی خود را توسط دست لمس نمی‌کند و به این ترتیب احتمال انتقال بیماری کاهش می‌یابد.
 
افرادی که لازم است در روزهای شیوع کرونا برای تردد در جامعه از شیلد استفاده کنند به شرح زیر هستند:

_ افرادی که به دلیل ناراحتی تنفسی و تنگی نفس نمی‌توانند ماسک بزنند.
 
_ افرادی که سخنرانی می‌کنند و باید صدای خود را به حضار برسانند.
 
_ کودکان
 
_ ارائه دهندگان خدمات سلامت
 
البته باید به این نکته توجه داشت که استفاده همزمان از شیلد و یک ماسک تنفسی مناسب، ترکیبی عالی و قابل اطمینان در برابر ویروس کرونا می‌سازد. همچنین شیلد برخلاف برخی از ماسک‌ها، یکبار مصرف نیست و قابل شستشو و استفاده متناوب است.
 
از جمله نکات مهم برای استفاده از شیلد محافظ صورت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

_ شیلد به تنهایی محافظ کامل نیست، همزمان از ماسک هم استفاده کنید.
 
_ شیلد را هر روز بشویید.
 
_ استفاده از شیلد اکیدا در افراد مبتلا به کرونا یا دارای عطسه و سرفه توصیه نمی‌شود.
 
_ شیلد برای افرادی که ردیفی می‌نشینند مثل مسافران اتوبوس محافظت کننده نیست.
 
موثر بودن شیلد و ماسک منوط به رعایت اصول بهداشتی در زمان گذاشتن و برداشتن این وسایل محافظتی است، بنابراین نسبت به شستشو و ضدعفونی دستان خود زمان استفاده از وسایل حفاظتی اقدام کنید.

تدوین: مهندس صدرا بنکدار
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو