مصرف زیاد نمک، عدم تعادل فلور روده‌ای را به همراه دارد
30 خرداد 1399 ساعت: 15:3

برخی از ترکیبات موجود در فلور روده‌ای نظیر لاکتوباسیل‌ها یا اسیدهای چرب زنجیره کوتاه نسبت به مصرف زیاد نمک آسیب‌پذیر هستند. این مسئله می‌تواند بیانگر نقش نمک در بروز پرفشاری خون باشد. تغذیه مدرن امروز عموما حاوی مقدار زیادی نمک است که زمینه ابتلا به پرفشاری خون، بیماری‌های قلبی عروقی و سنگ‌های کلیوی را تسهیل می‌کند. همچنین در بروز بیماری‌های خودایمنی نیز نقش دارد.

طی مطالعه‌ای که اواخر سال 2017 در نشریه Nature منتشر شد، محققان آلمانی به این نتیجه رسیدند که مصرف نمک بر میکروبیوم‌های روده تاثیر دارد. به عبارت دقیق‌تر، نمک زیاد لاکتوباسیلوس‌های فلور روده‌ای را از بین می‌برد که منجر به افزایش فشار خون و بالارفتن تعداد لنفوسیت‌های Th17  می‌شود. این لنفوسیت‌ها نیز نوعی از سلول‌های ایمنی هستند که با افزایش فشار خون و بیماری‌های خودایمنی نظیر ام‌اس ارتباط دارند.

از سوی دیگر، محققان دریافته اند، پروبیوتیک‌ها در موش‌های آزمایشگاهی در بهبود علائم ناشی از مصرف زیاد نمک تاثیر مثبت دارد. در مورد انسان نیز محققان مطالعه محدودی روی 12 مرد سالم انجام دادند. از آنها خواسته شد بدون تغییر در عادت های غذایی فقط 6 گرم نمک بیشتر در برنامه روزانه داشته ‌باشند. پس از 14 روز، لاکتوباسیل‌ها در میکروبیوم‌ این افراد مشخص نبود و به علاوه، فشار خون و تعداد لنفوسیت‌هایTh17  نیز افزایش داشت.

براساس نتایج این مطالعه، محققان امیدوارند که با مصرف پروبیوتیک‌ها بتوانند در مورد عوارض ناشی از مصرف زیاد نمک مانند بیماری‌های خودایمنی به روش‌های موثری برای درمان دست‌ پیدا کنند. پژوهش دیگری در سال جاری میلادی توسط دانشمندان آمریکایی نیز حاکی از آن است که تجمع اسیدهای چرب زنجیره کوتاه با افزایش فشار خون ارتباط دارد. این اسیدهای چرب مولکول‌هایی هستند که طی روند تخمیر بعضی مواد غذایی مانند فیبرها در کولون تولید می‌شوند و در تنظیم فشار خون موثر هستند. محققان دریافتند کاهش نمک با افزایش این اسیدهای چرب و کاهش فشار خون ارتباط دارد. این نکته به‌خصوص در مورد خانم‌هایی که میکروبیوم نسبت به تغییرات غذایی حساس‌تر است، بارز خواهد بود.

بنابراین، سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کند حداکثر مقدار نمک در روز نباید از 5 گرم بیشتر باشد. البته این مقدار علاوه بر افزودن نمک به غذا، نمک پنهان در اکثر خوراکی‌ها نظیر نان، پنیر، غذاهای آماده و صنعتی را نیز شامل می‌شود. پس، بهترین اقدام برای کاهش نمک در رژیم غذایی، حذف نمکدان از سفره غذا همچنین کاهش مصرف خوراکی‌های آماده است. افزودن سبزیجات معطر نیز راهکار مناسبی برای طعم ‌دادن به غذاها و تمایل کمتر به نمک در نظر گرفته شده است.

ترجمه: مریم سادات کاظمی

منبع: lanutrition.fr

چگونه میکروبیوم روده را برای مبارزه با کروناویروس سالم نگه داریم؟
چطور از پروبیوتیک‌ها برای تقویت سیستم ایمنی کمک بگیریم؟
برچسب ها