چطور نان سالم انتخاب کنیم
28 خرداد 1399 ساعت: 20:3



انتخاب نان سالم را باید به توجه به نوع آرد و سایر ترکییاتی که برای تهیه نان به کار می‌رود، انجام دهید.

ابتدا به نوع آرد به کار رفته در نان توجه کنید، آردی که دانه غلات کامل به دست می‌آید، سالمتر است.


دانه کامل غله دارای یک غلاف خارجی یا سبوس، یک رویان ریز یا گیاهک و منبع نشاسته‌ای برای رشد این گیاهک به نام اندواسپرم است. دانه غله کامل که این سه جز‌ء را داشته باشد حاوی مقدار زیادی ویتامین‌های گروه B، مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان‌ها و فیبرهای خوراکی هستند.


آرد سفید که از غلات تصفیه‌شده و بدون سبوس تهیه می‌شود، این خواص تغذیه‌ای را ندارد. نانی که که از آرد سفید تهیه می‌‌شود، به سرعت در روده‌ها هضم می‌شوند و به سرعت قند خون را بالا می‌برد. اگر نان سفید شیرین هم شده باشد، تاثیرش بر افزایش قند خون بیشتر هم می‌شود.


سالم بودن سایر ترکیباتی که در نان‌‌ها به کار می‌رود، مانند رنگ‌های کاراملی یا مواد نگهدارنده‌ پف کردن نان، جلوگیری از خشک شدن و ماندگاری بیشتر هم اهمیت دارد.


به تبلیغاتی که روی بسته نان می‌شود، مثلا نان چندغله اعتماد نکنید، زیرا این تبلیغات به معنای آن نیست که نان از غلات کامل تهیه شده است. تهیه شدن نان از آرد غلات کامل باید در فهرست اجزای نان روی بسته درج شده باشد.

اصولا بهتر است از نان‌هایی که اجزای تشکیل‌دهنده زیادی روی بسته‌شدن درج شده است، پرهیز کنید، به خصوص اگر آرد تصفیه‌شده، مواد قندی (کلماتی که به اوز ختم می‌شوند مانند گلوکز، دکستروز، فروکتوز) و کلمات ناآشنا مانند «مونوگلیسرید» و «دی‌گلیسرید» (مواد بهبود دهنده خمیر) در فهرست ترکیبات نوشته شده باشند.


به میزان کالری و مواد مغذی دیگر روی بسته نان هم توجه کنید: هر وعده نان (یک برش) معادل حدود ۳۰ گرم در شرایط مطلوب باید حاوی کمتر از ۸۰ کالری، کمتر از ۱۰۰ میلی‌گرم سدیم یا نمک، کمتر از ۳ گرم قند (بدون قند افزوده) باشد و دست کم ۳ گرم فیبر و ۱۵ گرم کربوهیدرات داشته باشد.

منبع: Harvard Health Letter
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو