پرسشی از دکتر حسین ایمانی، متخصص تغذیه و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران
چرا وزن کم نمی‌کنم؟
27 خرداد 1399 ساعت: 21:3



موارد زیادی می‌تواند روی کاهش وزن تاثیر منفی بگذارد و فرد را از هدفی که دارد، دور ‌کند. از جمله این موارد می توان به کم خوابی، پرخوری، کم تحرکی، استرس بالا و... اشاره کرد. 

بررسی ها ثابت کرده که یکی از مهمترین موانع کاهش وزن، پرخوری است. برای کاهش وزن باید کالری دریافتی از کالری مصرفی کمتر باشد. پس اگر قصد کاهش وزن دارید با مراجعه به متخصص تغذیه برنامه غذایی متناسبی دریافت کنید و مراقب حجم غذاهای دریافتی خود باشید. 


غیر از پرخوری از دیگر علت های مهم افزایش وزن و شکست افراد در طول رژیم، کم خوابی است. کم خوابی میل به مصرف مواد غذایی را بالا می‌برد و با افزایش ترشح هورمون کورتیزول که روی اشتها تاثیرگذار است سبب افزایش وزن می‌شود. البته، کم خوابی نیز در میزان فعالیت‌ها و انتخاب‌های غذایی افراد نقش دارد. 


استرس مداوم هم نقشی همانند کم خوابی دارد و می تواند سبب بروز مشکلات بی‌شماری ‌شود. فردی که استرس دارد ناراضی و ناراحت است و این موضوع سبب افزایش تولید کورتیزول در بدن او شده و فرد را به سمت مصرف مواد غذایی شیرین و چرب می‌کشاند. بنابراین، مدیریت استرس می‌تواند مانع از خوردن‌های عصبی و کاهش وزن در فرد شود.

 

متابولیسم پایین به دلیل افزایش سن مخصوصا اگر توده عضلانی پایینی داشته باشید هم روی وزن تاثیر منفی می‌گذارد. بنابراین، اگر می‌خواهید وزن کم کنید، توصیه می‌کنیم که ورزش را از یاد نبرید و روزانه بین 60 تا 90 دقیقه ورزش کنید. اگر ورزش با شدت بالا انجام شود، 30 دقیقه هم کافی است. اما در صورتی که بیش از 8 ساعت در طول روز نشسته اید روند کاهش وزن شما دچار اختلال خواهد شد. 

 

در نهایت، اگر زیرنظر متخصص از رژیمی اصولی پیروی می‌کنید، فعالیت بدنی هم دارید ولی لاغر نمی‌شوید بهتر است از نظر پزشکی مورد بررسی قرار بگیرید. اختلالات تیروئیدی، داروهای مربوط به دیابت، داروهای کورتونی، داروهای ضدافسردگی، فشارخون و مسدود کننده‌های بتا، داروهای ضد درد و تشنج هم همگی در اضافه وزن دخیلند. 

 

اگر در طول روند کاهش وزن نیز دچار توقف وزنی شدید کافی است هر 4 تا 6 هفته یکبار نوع ورزش و رژیم غذایی تان را عوض کنید. 

دنبال رژیم‌های خیلی کم کالری یا ورزش های سنگین نروید زیرا بدن پس از مدتی خود را با این شرایط وفق داده و دچار توقف در روند کاهش وزن خواهید شد. پس، هدفی منطقی و واقعی برای خود انتخاب کنید و عجله هم نداشته باشید.

 

نویسنده: سمیه مقصودعلی
ترفندهای پیشگیری از چاقی‌ در تابستان​​​
چطور با دویدن می‌توان وزن کم کرد؟
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو