آیا می‌توان ظروف پلاستیکی را در دوران کرونا گرم کرد؟
26 خرداد 1399 ساعت: 22:3



یکی از پیامدهای بحران کروناویروس در محدوده تغذیه که مخصوصا در دوران قرنطینه و تعطیلات سراسری نمایان شد، روی‌آوری بسیاری از افراد به نگهداری حجم انبوهی از مواد غذایی در فریزر و یخچال بود. البته با پایان دوران قرنطینه همچنان گروهی از افراد به این رویکردشان پایبند مانده‌اند. کسانی که از یخچال و فریزر برای نگهداری مواد غذایی کمک می‌گیرند، چاره‌ای ندارند جز این‌که از انواع نگهدارنده‌های پلاستیکی هم استفاده کنند. 

از سوی دیگر، بعضی از این افراد برای گرم کردن یا یخ‌زدایی مواد غذایی منجمد مستقیما نگهدارنده پلاستیکی را درون مایکروویو قرار می‌دهند. به‌واسطه همین روند بود که سوال تازه‌ای برای بعضی‌ها مطرح شد و آن اینکه، آیا می‌توان ظروف پلاستیکی را در دوران کرونا گرم کرد؟

 

قرار دادن پلاستیک در مایکروویو و اختلال در هورمون‌ها 


نگرانی اصلی در مورد قرار دادن پلاستیک در مایکروویو، این است که چنین کاری می‌تواند باعث نشت‌کردگی مواد افزودنی به درون مواد غذایی و نوشیدنی‌ها شود، درحالی که بعضی از این مواد افزودنی‌ واقعا زیان‌آور هستند. مهم‌ترین ترکیبات شیمیایی‌ای که محققان را از این منظر نگران کرده‌اند، بیسفنول A یا BPA و گروهی از مواد شیمیایی به‌نام فتالات‌ها هستند که هر دو برای افزایش انعطاف‌پذیری و ماندگاری پلاستیک کاربرد مهمی دارند. این ترکیبات (خصوصا BPA) هورمون‌های بدن را مختل می‌کنند و همچنین با چاقی، بیماری دیابت و آسیب‌های باروری مرتبط هستند. 

 

بیسفنول A بیشتر در پلاستیک‌های پلی‌کربنات یافت می‌شود که استفاده گسترده از آنها برای تولید انواع نگهدارنده‌های مواد غذایی، محفظه‌های نوشیدنی و بطری‌های شیر کودک تقریبا از دهه 1960 میلادی شروع شده است. واقعیت این است که بیسفنول A موجود در این پلاستیک‌ها می‌تواند به‌مرور زمان به مواد غذایی و نوشیدنی‌ها نشت کند، درحالی که تماس پلاستیک‌ها با حرارت مانند مواقع قرار گرفتن در مایکروویو قطعا به نشت‌کردگی این ترکیب شیمیایی زیان‌بار به درون خوراکی‌ها منتهی می‌شود.

 

با این‌حال، امروزه بعضی از تولیدکنندگان نگهدارنده‌های مواد غذایی تصمیم گرفته‌اند که از پلاستیک‌های بدون BPA به‌عنوان جایگزینی برای پلاستیک‌های قدیمی‌تر استفاده کنند. سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) نیز استفاده از ترکیبات مبتنی بر BPA را برای تولید انواع محصولات مرتبط با نوزادان مانند بطری شیر ممنوع کرده است. البته بعضی از تحقیقات علمی نشان داده‌اند که حتی پلاستیک‌های بدون BPA نیز در صورت قرار گرفتن در مایکروویو می‌توانند ترکیبات مختل‌کننده دیگر مانند فتالات‌ها یا بیسفنول S و بیسفنول F را به مواد غذایی و نوشیدنی‌ها انتقال دهند. بنابراین اساسا کار صحیح این است که از قرار دادن انواع محصولات پلاستیکی درون مایکروویو خودداری کنید، مگر این‌که محصول انتخابی شما مانند بعضی از نگهدارنده‌های مواد غذایی به‌طور خاص برای استفاده در مایکروویو طراحی شده باشد. 

 

راه‌های کاهش تماس با BPA و فتالات‌ها 


با این‌که تماس پلاستیک با حرارت مایکروویو به نشت‌کردگی هرچه سریع‌تر BPA و فتالات‌ها به درون مواد غذایی و نوشیدنی‌ها منتهی می‌شود اما شما باید از انجام دادن کارهای زیر هم برای کاهش هرچه بیشتر تماس با این ترکیبات شیمیایی خودداری کنید. 

  • قرار دادن مواد غذایی داغ درون نگهدارنده‌های پلاستیکی 
  • شستن نگهدارنده‌های پلاستیکی با ترکیبات ساینده و شدیدا غلیظ 
  • استفاده طولانی‌مدت از ظروف پلاستیکی برای نگهداری غذاها 
  • قرار دادن مکرر ظرف‌های پلاستیکی درون ماشین ظرف‌شویی 

توجه داشته باشید که اگر نگهدارنده‌های پلاستیکی دچار ترک‌خوردگی شوند یا نشانه‌های فرسودگی در آنها نمایان شود باید هرچه زودتر با انواع شیشه‌ای یا انواع پلاستیکی بدون BPA جایگزین شوند. محصولاتی که مُهر PP دارند یا علامت بازیافت‌پذیری آنها عدد 5 را به شما نشان می‌دهد، گزینه‌های مناسبی برای استفاده در مایکروویو هستند. ضمنا، انواع کیسه‌های پلاستیکی که برای بسته‌بندی مواد غذایی کاربرد دارند نیز می‌توانند حاوی BPA و فتالات‌ها باشند بنابراین، این بسته‌ها را مستقیما درون مایکروویو قرار ندهید. 

 

ترجمه: ندا احمدلو

منبع:Health Line
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو