جهش ژنتیکی اجازه می‌دهد ویروس کرونا سلول‌های بیشتری را آلوده کند؟
24 خرداد 1399 ساعت: 18:3



متخصصان ژنتیک می‌گویند به شواهد بیشتری نیاز دارند تا بتوانند بفهمند چرا یک نوع عمومی ویروس کرونا با آسانی و سهولت بیشتر در بین مردم پخش می‌شود.
ماه‌هاست که یک موضوع ذهن دانشمندان را به خود مشغول داشته: چرا یک نوع از ویروس کرونا توانسته بر اغلب مناطق دنیا سلطه پیدا کند.

بسیاری از دانشمندان عقیده دارند که این نوع بر اساس شانس و اتفاق انتشار یافته و بر اثر انفجار شیوع ویروس در اروپا توانسته تکثیر شود.

برخی دیگر درباره احتمالی صحبت می‌کنند که براثر جهش ژنتیکی در پروتئین‌های سطحی برخی گونه‌ها ایجاد شده و حالا سخت مشغول مطالعه بر روی فرضیه خود هستند.

حالا دستکم در محیط‌های کنترل‌شده آزمایشگاهی کشت سلول، دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که ویروس‌های حاوی این پروتئین‌های جهش‌یافته می‌توانند سلول‌های بیشتری را آلوده کنند و از بقیه انواع خاصیت جهندگی بیشتری داشته باشند.

 کارشناسان ژنتیک نسبت به نتایجی که می‌گویند این گونه‌های جهش‌یافته آسان‌تر در میان انسان‌ها منتشر می‌شوند، هشدار داده‌اند. 

به نظر آنها شواهدی در دست نیست که نشان دهد، این گونه‌ها که در کشت‌های سلولی به نظر مرگبارتر یا زیانبارتر یا متفاوت آمده‌اند، الزاما مسری‌تر باشند. 

اما مطالعات جدید که هنوز مشابه آنها انجام نشده، نشان داده‌اند، این جهش ژنتیکی عملکرد زیستی سلول را تغییر می‌دهد.

این باور می تواند اولین قدم برای درک این باشد که جهش مولکولی چطور در سطح زیست‌مولکولی رفتار می‌کند.

منبع: نیویورک تایمز
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو