کمبودهای تغذیه‌ای که در دوران کرونا اتفاق افتاد
21 خرداد 1399 ساعت: 21:3



قرنطینه خانگی در دوران شیوع کروناویروس، در کنار تمام مزیت‌هایی که برای پیشگیری از گسترش این ویروس مرگبار داشت، مشکلاتی هم برای گروهی از افراد به‌وجود آورد. تغییر الگوهای غذایی و مختل شدن سبک زندگی در بسیاری از خانواده‌ها به ایجاد کمبودهای تغذیه‌ای در گروهی از افراد منتهی شد.

شایع‌ترین این کمبودها که به‌سادگی می‌توان آنها را با تغییرات کوچکی در برنامه غذایی جبران کرد، شامل موارد زیر هستند.

 

1. کمبود ویتامین A


ویتامین A یکی از ریزمغذی‌های مهم برای حفظ قدرت بینایی و تقویت سیستم دفاعی بدن است. به‌علاوه، این ویتامین نقش مهمی در حمایت از رشد سلول‌های قلب، شش‌ها، سیستم گوارشی و کلیه‌ها ایفا می‌کند. ویتامین A جزو ویتامین‌های محلول در چربی محسوب می‌شود و به‌دلیل کم بودن منابع غذایی برای دریافت آن، ابتلا به کمبود این ریزمغذی در دوران شیوع کروناویروس گسترش پیدا کرد. زمانی که بدن با کمبود ویتامین A مواجه می‌شود، علائمی مانند خشکی پوست، ‌خشکی چشم، عفونت گلو و قفسه سینه، طولانی شدن سرعت بهبودی زخم‌ها، ریزش مو، ابتلا به جوش و آکنه رخ می‌دهد. بنابراین اگر در دوران قرنطینه خانگی با این علائم مواجه شدید، بهتر است که پس از مشورت با پزشک کمبود ویتامین A در بدن تان را بررسی کنید. یادتان باشد که مهم‌ترین منابع غذایی حاوی ویتامین A عبارتند از کدو حلوایی، انواع هویج، زرده تخم‌مرغ، کاهو کیل، جگر گوساله، جعفری و پنیر چدار. 

 

2. کمبود آهن 


آهن یکی از مواد معدنی ضروری است که در تک‌تک سلول‌های بدن حضور دارد و وجودش برای رشد و تکثیر سلول‌ها حیاتی است. آهن موجود در بدن می‌تواند به ساخت پروتئین موجود در گلبول‌های قرمز یا همان هموگلوبین کمک کند و باعث انتقال اکسیژن از ریه‌ها به سراسر بدن شود. زمانی که بدن با کمبود آهن مواجه می‌شود، سیستم ایمنی هم اُفت عملکرد چشمگیری پیدا کرده و تمرکز فرد نیز به‌طرز قابل‌توجهی کم می شود. همه این عوامل در کنار همدیگر می‌توانند باعث خستگی و ضعف عمومی شوند. متاسفانه در دوران قرنطینه خانگی، بعضی از خانواده‌ها الگوهای تغذیه‌ای خودشان را کاملا تغییر دادند و همین کار مشکلاتی مانند کمبود ویتامین A یا کمبود آهن را به‌وجود آورد. البته این تغییر الگوی خوراکی گاهی به‌دلیل ترس از خرید مواد غذایی جدید و ضدعفونی کردن آنها اتفاق افتاد؛ یعنی بعضی خانواده‌ها ترجیح دادند که همان خوراکی‌های قدیمی داخل یخچال یا فریزر را مصرف کنند و مواد غذایی جدید نخرند تا به این ترتیب احتمال ورود ویروس کووید-19 به خانه را از بین ببرند.

 

از شایع‌ترین علائم کمبود آهن در بدن می‌توان به این موارد اشاره کرد؛ خستگی شدید بدنی و روانی، سرد بودن مداوم دست و پا، پوسته‌پوسته شدن پوست بدن، شکنندگی ناخن‌ها، تنگی نفس و ریزش مو. اگر با این علائم مواجه شدید، علاوه بر مشورت با پزشک باید مصرف مواد غذایی زیر را هم به رژیم روزانه اضافه کنید؛ جگر، لوبیا قرمز، دانه چیا، گوشت ماهیچه، انواع عدس، انواع نخود، ماهی ساردین، گوشت قرمز، تخمه کدو، اسفناج و کاهو کیل. 

 

3. کمبود ویتامین D


ویتامین D نقشی کلیدی در جذب کلسیم دارد. زمانی که سطح ویتامین D در بدن کاهش پیدا می کند، ممکن است فرد به‌دلیل اُفت جذب کلسیم توسط استخوان‌ها، دندان‌ها و عضلات، با تحلیل عضلانی، پوسیدگی دندان‌ها، شکنندگی بیشتر استخوان‌ها یا حتی در موارد شدیدتر پوکی استخوان مواجه شود. از آنجایی که منابع غذایی حاوی ویتامین D بسیار محدود هستند و این ویتامین معمولا از طریق تابیدن نور خورشید به پوست جذب می‌شود، بنابراین کمبود آن در دوره قرنطینه خانگی و در میان بسیاری از افراد شایع شد. از این ‌رو متخصصان تغذیه به همه افراد توصیه می‌کنند که در چنین شرایطی حتما با مشورت پزشک، مصرف دوره‌ای (هفتگی یا ماهانه) مکمل‌های ویتامین D را در برنامه غذایی شان داشته باشند. کمبود ویتامین D می‌تواند چنین علائمی داشته باشد؛ ضعف عضلانی شدید، کاهش چگالی استخوان‌ها، خستگی، ابتلا به بیماری‌های پی‌درپی و افزایش احتمال شکستگی استخوان‌ها.

 

از مهم‌ترین منابع غذایی برای دریافت ویتامین D می‌توان به این موارد اشاره کرد؛ زرده تخم‌مرغ، ماهی سالمون، شیرهای غنی‌شده با ویتامین D، آب‌میوه‌های غنی‌شده با ویتامین D (معمولا آب پرتقال)، روغن‌های غنی‌شده با ویتامین D و غلات صبحانه غنی‌شده با ویتامین D. 

 

ترجمه: ندا احمدلو

منبع: NetDoctor

تاثیر محافظتی رژیم غذایی روزانه در برابر عفونت‌های ویروسی​​​
4 سوالی که باید قبل از مصرف مکمل‌ها، در دوران کرونا از خود بپرسید!​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو