نوجوانان و خطر ارسال پیامک در خواب!
20 خرداد 1399 ساعت: 23:3



«پیام‌رسانی در خواب» یا Sleep-texting، یکی از اختلالات خواب است که قطعا در گروه مشکلات قرن بیستمی قرار می‌گیرد و از پدیده‌های روبه‌رشد در میان نوجوانان است. 

در این اختلال، نوجوان در ساعات خواب شبانه خودش را به موبایل می‌رساند، پیام می‌فرستد و صبح هم بیدار می‌شود، بدون این‌که این اتفاقات را به خاطر بیاورد! 

 

ریشه چنین پدیده‌ای به این مساله برمی‌گردد که امروزه تکنولوژی و رسانه‌های اجتماعی به بخش ثابت و مهمی از زندگی روزانه افراد مختلف و به‌خصوص جوانان و نوجوانان تبدیل شده است. یکی از مطالعات در همین زمینه نشان می‌دهد که نوجوانان آمریکایی روزانه به‌طور میانگین حدود 100 پیام ارسال می‌کنند. این درحالی است که متخصصان می‌گویند تبدیل شدن «پیام‌رسانی در خواب» به یکی از عادت‌های همیشگی نوجوانان می‌تواند مشکلات اساسی و جدی‌ای را برای سلامتی آنان به همراه داشته باشد. 

 

نیاز نوجوانان به خواب 

 

نوجوانان از جنبه‌های مختلفی به خواب شبانه مطلوب نیاز دارند و البته چالش‌های مختلفی را هم در این زمینه تجربه می‌کنند. بیشتر نوجوانان حداقل به 9 ساعت خواب شبانه نیازمند هستند، درحالی که متاسفانه بیشترشان به اندازه 9 ساعت نمی‌خوابند. 

 

تغییرات بیولوژیکی مرتبط با بلوغ از چالش‌هایی است که خواب شبانه و بیدا ماندن در طول روز را برای آنان سخت‌تر می‌کند. ضمن این‌که افزایش فشارهای تحصیلی، دیر خوابیدن در دوره‌های تعطیلی و خواب صبحگاهی در روزهای تعطیل، همگی پایبندی نوجوانان به برنامه خواب منظم را بسیار سخت می‌کنند. 

 

عادت‌های ناسالم در موضوع خواب می‌توانند نوجوان را به کمبود خواب شدید دچار کنند که دو مورد از پیامدهایش، به‌خطر افتادن موفقیت تحصیلی آنان و مختل شدن سلامت روانی و جسمانی آنها است. مشکلات خواب در میان این گروه سنی با چاقی، فشارخون بالا، افسردگی، مشکلات رفتاری و سوءمصرف مواد مخدر نیز ارتباط دارد. برخی از یافته‌های علمی نشان می‌دهند که مشکلات خواب در دوران نوجوانی می‌توانند سلامتی انسان‌ها را در دوران بزرگسالی نیز به خطر بیندازند. 

 

تحقیقات متعددی تاکنون نشان داده‌اند که رسانه‌های اجتماعی می‌توانند الگوهای خواب نوجوانان را مختل کنند. یکی از مطالعات وسیع «بنیاد خانواده کایزر» (KFF) نشان می‌دهد که نوجوانان در هفته حدود 53 ساعت از وقتشان را به فعالیت در رسانه‌های مجازی اختصاص می‌دهند که برابر است با بیش از 7 ساعت در روز. 

 

براساس یافته‌های این مطالعه، نوجوانان روزبه‌روز به وقت‌گذرانی در رسانه‌های اجتماعی تمایل بیشتری پیدا می‌کنند و میزان استفاده آنها از انواع رسانه‌های موبایلی با سرعت بسیار زیادی روبه‌افزایش است. مطالعات دیگری هم نشان داده‌اند نوجوانانی که درگیر پیام‌رسانی به شیوه‌های مختلف و سرگرمی با اینترنت هستند، بیشتر احتمال دارد که در خواب شبانه و همچنین بیدار ماندن در ساعات صبح دچار مشکل شوند. به‌علاوه، بیش از نیمی از نوجوانانی که در ساعات خواب شبانه سراغ پیام‌رسانی و پرسه‌زنی در اینترنت می‌روند، در طول روز دچار مشکلات مربوط به خلق‌وخو، حافظه، رفتار و فکر کردن می‌شوند. 

 

پیام‌رسانی در خواب یا Sleep-texting نه‌تنها برای نوجوانانی که پیام می‌فرستند واقعا مخرب و زیان‌بار است، بلکه سلامتی نوجوانانی که این پیام‌ها را دریافت می‌کنند نیز تحت تاثیر این پدیده قرار می‌گیرد. نوجوانانی که موبایل خودشان را در ساعات خواب شبانه خاموش یا سایلنت نمی‌کنند، با شنیدن صدای موبایل در نیمه‌شب دیگر نمی‌توانند خواب طبیعی و عادی را تجربه کنند. 

 

راهکارهایی برای مقابله با پیام‌رسانی در خواب 

 

با توجه به اهمیت این موضوع، بهتر است والدین از راهکارهای کمکی زیر برای مقابله با پیام‌رسانی در خواب کمک بگیرند: 

 

  • محدودیت‌گذاری کنید: خود‌‌ـ‌انضباطی (Self-discipline) و مدیریت زمان، دو مساله مهمی هستند که همچنان بسیاری از بزرگسالان هم در پایبندی به آنها دچار مشکل هستند، چه برسد به نوجوانان. اما والدین باید برای نوجوانان محدودیت‌گذاری مناسب و مشخصی داشته باشند. طبق گزارش «بنیاد خانواده کایزر»، فقط 30 درصد نوجوانان در خانه با قوانین مشخصی برای استفاده از رسانه‌های اجتماعی و وسایل تکنولوژیک روبه‌رو هستند. این درحالی است که این قوانین مشخص در خانه به کاهش مدت‌زمان سرگرم شدن نوجوانان با وسایل تکنولوژیک کمک می‌کنند. 

 

  • تفریحات و سرگرمی‌های خارج از خانه را جدی بگیرید: اگر می‌خواهید که فرزند نوجوان‌تان بیش از حد درگیر اینترنت، فضای آنلاین و وسایل تکنولوژیک نشود، باید تفریحات و سرگرمی‌های خارج از خانه را برای او فراهم کنید. ورزش منظم و تماس با نور خورشید هم کیفیت خواب نوجوانان را بهتر می‌کند. 

 

  • وسایل الکترونیکی را از اتاق خواب نوجوان دور نگه دارید: از بهترین و ساده‌ترین راه‌ها برای جلوگیری از مختل شدن خواب شبانه نوجوان به‌دلیل سر و کار داشتن با اینترنت و وسایل الکترونیکی، دور نگه داشتن وسایلی مانند موبایل، تبلت، لپ‌تاپ و غیره از اتاق خواب او است. اگر می‌خواهید که نوجوان به این قاعده احترام بگذارد، همه اعضای خانواده باید این قاعده را جدی بگیرند. 

 

ترجمه: یوسف صالحی

منبع: WebMD

برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو