تاثیرات قرنطینه خانگی بر بچه‌ها
زمان برای کودکان به کندی سپری می‌شود
2 فروردین 1399 ساعت: 15:1



شرایط بغرنج کنونی تقریباً همگی ما را مجبورکرده تا کار خود را متوقف کنیم و در خانه بمانیم. تقریباً برای همه ما، قرنطینه،‌ تجربه‌ای جدید است که امکان برقراری روابط جدیدی را با فرزندانمان فراهم می‌سازد،‌ آن‌هم در برهه‌ای که بچه ها از مدرسه و بسیاری سرگرمی‌های دیگر محروم شده‌اند.
شرایط این روزها، برای آن‌ها نیز همچون خود ما، عجیب است. به همین دلیل لازم است تا ما در مقام والدین، به نحوی عمل و رفتار کنیم که دوران قرنطینه به بهترین شکل ممکن سپری شود.
بدون شک عکس‌العمل بچه‌ها در برابر قرنطینه، مانند بزرگ‌ترها نیست! روانشناسان معتقدند که زمان برای کودکان به کندی سپری می‌شود، طوری‌که یک دوره چهار هفته‌ای ممکن است بسیار طولانی‌تر به نظرشان بیاید!

بچه‌ها زودتر از آن چیزی که فکرش را کنید متوجه تغییر اوضاع می‌شوند و این تغییر ناگهانی و ناخوشایند، منجر به ناامیدی، عصبانیت و چه بسا وحشت آن‌ها می‌شود.

اولین پیامدی که قرنطینه به همراه دارد، حذف ارتباط اجتماعی کودک با کودکان دیگر است. کودکی که تا دیروز به مهدکودک یا دبستان می‌رفت، ناگهان از این نعمت محروم شده ‌است، بنابراین قرنطینه برای او یک تغییر سهمگین و بزرگ محسوب می‌شود چون دیگر نمی‌تواند سر کلاس حاضر شود، در حیاط مدرسه با دوستانش بازی کند، دوستان جدید پیدا کند و... بنابراین اگر خودتان صلاح می‌دانید و اگر برایتان امکان‌پذیر است اجازه دهید تا دلبندتان از طریق یکی از شبکه‌های اجتماعی، با دوستان صمیمی‌اش در ارتباط باشد و با آن‌ها صحبت کند تا به این شکل یک تماس حداقلی میان آن‌ها حفظ‌ شود.

روانشناسان معتقدند والدین در زمان قرنطینه مهم‌ترین نقش را در خانواده ایفا می‌کنند به‌طوری‌که رفتار و نگرش مثبت والدین،‌ تضمینی برای آرامش فرزندان خواهد بود.
کودکان در این دوران در ارتباط تنگاتنگ با والدین هستند و به همین دلیل احساسات و نیز ترس آن‌ها را به خوبی درک می‌کنند. به همین دلیل توصیه می‌شود که حداقل یکی از والدین بر استرس و نگرانی‌هایش مسلط باشد تا از انتقال آن‌ها به کودک جلوگیری ‌کند.

روانشناسان توصیه می‌کنند که به هیچ عنوان حقیقت ماجرا را از کودک پنهان نکنید. به او کاملاً‌ توضیح دهید که چرا باید در خانه بمانید و در عین حال با جملات روحیه‌بخش، به او اعتمادبه‌نفس دهید.

یادتان باشد که کودکان بعد از سنین دو تا سه سالگی، کاملاً متوجه حوادث و اخبار پیرامون خویش می‌شوند. به همین دلیل اگر به مساله‌ای شک داشته ‌باشند یا با چیز نامعلومی روبه‌رو شده باشند، قطعاً روح و روان‌شان به شدت آزار می‌بیند و شب‌ها را با کابوس سپری خواهند کرد، بنابراین با جملاتی ساده و به زبان خود بچه‌ها این موقعیت را برایشان توضیح دهید و خاطرشان را برای همیشه آسوده‌ کنید.

روانشناسان خانواده معتقدند که دوران قرنطینه می‌تواند بهترین فرصت برای والدین باشد تا به فرزندانشان نزدیک‌تر شوند و مسائلی را به آن‌ها بیاموزند که شاید در مدرسه یا مهدکودک شانس یادگیری آن ‌را نخواهند داشت. البته این فرصت دوجانبه است چون قطعاً بچه‌ها نیز در این دوران چیز‌های زیادی برای نمایش دادن خواهند داشت!

کارشناسان برای مقابله با سکون و بیکاری بچه‌ها،‌ به والدین توصیه می‌کنند که برخی حرکات عضلانی و ورزشی را با بچه‌ها تمرین کنند. شما حتی می‌توانید برخی فعالیت‌های ابداعی نیز داشته ‌باشید، فعالیت‌هایی که کودکتان را به وجد آورد و روحیه ‌اش را تقویت کند. اگر در اینترنت جستجو کنید، با انبوهی از این فعالیت‌ها آشنا می‌شوید که برای خودتان نیز جالب خواهد بود.
پیشنهاد دیگر آواز خواندن با بچه‌ها است. مطمئن باشید که کودکتان با این فعالیت آنقدر سرذوق می‌آید که آرزو می‌کند همیشه در قرنطینه باشد!

بکوشید تا سرگرمی‌های پُرمحتوا و متنوع برای دلبندتان تدارک ببینید، اما یادتان باشد که حتی در این دوران سخت نیز نباید نظم حاکم بر زندگی‌تان را برهم بزنید فقط به این بهانه که می‌خواهید بچه‌ها را سرگرم کنید! بنابراین خودتان پیشتاز میدان نظم باشید تا فرزندتان نیز از شما الگوبرداری کند.

در این دوران مثل یک کوه کنار دلبندتان باشید و اگر احساس کردید که قرنطینه مشکلات روحی برای او ایجاد کرده ‌است، مشکلاتی که روز به روز تشدید می‌شوند، حتماً به صورت آنلاین از یک روانشناس کمک بگیرید.


ترجمه: عفت عباسیان
منبع: www.parents.fr
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو