5 نوشیدنی برتر در سفر
20 خرداد 1399 ساعت: 20:3



این روزها با گرم‌تر شدن هوا، به‌رغم تداوم همه‌گیری جهانی کروناویروس، شاهد شروع مسافرت‌های کوتاه یا طولانی‌مدت هستیم. یکی از مواردی که شدیدا باید در سفرهای تابستانی در شرایط فعلی در نظر گرفته شود، مصرف نوشیدنی‌های مناسب به‌منظور حفظ سلامت و ایمنی بدن است. 

گاهی بعضی افراد در سفر توجه چندانی به نوع نوشیدنی مصرفی ندارند و علاوه بر کم‌آبی بدن و ابتلا به عوارض ناشی از آن مانند خستگی و یبوست، باعث ضعف سیستم ایمنی هم می‌شوند. گاهی هم بعضی افراد به سالم بودن نوشیدنی مصرفی اهمیتی نمی‌دهند و در این شرایط هم شدیدا باعث اُفت عملکرد سیستم دفاعی بدن می‌شوند. اگر می‌خواهید با بهترین نوشیدنی‌ها در سفر آشنا شوید، بهتر است نگاهی به موارد زیر بیندازید. 

 

1. آب بسته‌بندی‌شده


اولین و مهم‌ترین توصیه درباره نوشیدنی‌ها در سفر، این است که به‌هیچ‌وجه از آب شُرب هیچ شهری برای نوشیدن استفاده نکنید. با این‌که ممکن است سیستم گوارشی بدن هر فرد نسبت به باکتری‌های موجود در آب شُرب شهر خودش ایمنی پیدا کند، اما همین آب شُرب یا لوله‌کشی ممکن است که برای مسافران مناسب نباشد و باعث ایجاد مشکلات گوارشی شدید مانند اسهال و استفراغ شود. این مساله همان مشکلی است که خیلی‌ها از آن با عنوان آب‌به‌آب شدن یاد می‌کنند. بنابراین بهتر است که در سفر همیشه از آب‌های بسته‌بندی‌شده استفاده کنید و اگر فکر می‌کنید که ممکن است آب بسته‌بندی‌شده در طول سفر یا در مقصد یافت نشود، حتما باکس‌های آب بسته‌بندی‌شده را به اندازه کافی همراه با خودتان به سفر ببرید. 

 

2. نوشیدنی‌های گازدار 


شاید خیلی‌ها با شنیدن این عبارت که نوشیدنی‌های گازدار می‌توانند گزینه مناسبی برای نوشیدنی در سفر باشند، تعجب کنند. اما بهتر است بدانید که اگر شما در سفر به آب بسته‌بندی‌شده دسترسی نداشته باشید، در میان دیگر گزینه‌های موجود مانند آب شُرب شهری یا آب‌هایی با منشا ناشناخته، بهتر است نوشیدنی‌های گازداری که براساس پروتکل‌های بهداشتی در کارخانه‌ها تهیه می‌شوند را انتخاب کنید. در میان نوشیدنی‌های گازدار، به ترتیب می‌توانید از آب گازدار، لیموناد، ماءالشعیر تلخ، ماءالشعیر طعم‌دار، نوشابه‌های ورزشی، نوشابه‌های انرژی‌زا، نوشابه‌های رژیمی، نوشابه‌های سفید، نوشابه‌های نارنجی یا زرد و درنهایت نوشابه‌های مشکی استفاده کنید. یکی از نکاتی که باید در نظر داشته باشید، این است که افزایش فعالیت در سفر باعث سوزانده شدن قند موجود در نوشیدنی‌ها می‌شود و نباید چندان نگران کالری دریافتی از طریق مصرف آنها بود. 

 

3. آب‌میوه‌های بسته‌بندی‌شده 


آب‌میوه‌ها در رده پایین‌تری نسبت به نوشابه‌های گازدار قرار می‌گیرند زیرا میزان شیرینی آنها به اندازه‌ای است که شاید به‌جای رفع تشنگی، خودشان باعث عطش شوند. از این‌رو، اگر موارد بالا در دسترس نبودند و شما در سفر به آب سالم هم دسترسی نداشتید، می‌توانید از آب‌میوه‌های پاکتی و صنعتی استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که در میان انواع آب‌میوه‌های پاکتی یا صنعتی، آن گروه از محصولاتی که براساس ادعای روی برچسب تغذیه‌ای آنها دارای کم‌ترین میزان از شکر و بیشترین میزان از آب یا عصاره طبیعی میوه هستند، در اولویت قرار می‌گیرند. در میان این نوشیدنی‌ها شاید بتوان گفت که مصرف آب سیب، آب مرکبات غنی‌شده، لیموناد، آب انار، آب آلبالو، آب انگور و آب آناناس نسبت به سایر آب‌میوه‌ها در اولویت بالاتری برای مصرف قرار می‌گیرند. 

 

4. چای سرد و قهوه سرد 


این روزها اگر سری به فروشگاه‌های عرضه مواد غذایی بزنید، حتما با شیشه‌ها یا بسته‌بندی‌های پاکتی انواع چای سرد یا قهوه سرد مواجه خواهید شد. این محصولات در اولویت پایین‌تری نسبت به موارد ذکرشده قرار می‌گیرند، زیرا مداومت در مصرف آنها می‌تواند باعث افزایش حجم ادرار و نیاز بیشتر به مصرف نوشیدنی شود. اما اگر هیچ کدام از گزینه‌های بالا را نداشتید، می‌توانید از این موارد استفاده کنید. 

 

5. آب جوشیده


حالا اگر در شرایطی قرار گرفتید که نتوانستید به هیچ کدام از گزینه‌های مورد اشاره دسترسی داشته باشید و از سلامت آب مقصد هم اطمینان نداشتید، می‌توانید آبی که در اختیار دارید را حدود 5 دقیقه بجوشانید و بعد از خنک شدن مصرف کنید. البته به خاطر داشته باشید که جوشاندن آب به‌هیچ‌وجه نمی‌تواند تمام عوامل بیماری‌زای احتمالی موجود در آب را نابود کند و احتمالا فقط عوامل انگلی یا میکروبی را از بین خواهد برد. 

 

ترجمه: ندا احمدلو

منبع:CNN
در روزهای گرم آب بنوشید، نه نوشابه!​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو