پرسشی از دکتر میترا زراتی متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران
رژیم باروری چیست؟
19 خرداد 1399 ساعت: 20:3



رژیم باروری شامل مصرف غذاهای سالمی از جمله منابع پروتئین‌های ‌گیاهی، لبنیات و پرهیز از مصرف خوراکی های سرشار از چربی‌های ‌ترانس و مصرف بیشتر مواد غذایی پرفیبر است که می‌تواند قدرت باروری فرد را تقویت کند. 

در کل، دلیل ناباروری یک چهارم زوجین عدم تخمک گذاری است و رژیم تحریک کننده تخمک گذاری برخلاف تصور بسیاری از افراد الزاما یک رژیم کاهش وزن نیست گرچه تحقیقات نشان داده است که کاهش وزن و پایین آوردن 5 تا 10 درصدی وزن می‌تواند به باردار شدن خانم‌ها کمک کند. البته کلید موفقیت این رژیم و تاثیرگذاری آن بر قدرت باروری، 10 تغییری است که باید در رژیم غذایی و میزان فعالیت بدنی داده شود. آنها عبارتند از: 

 

1. از مصرف خوراکی های سرشار از چربی‌های ‌ترانس خودداری کنید. 

 

2. از روغن‌های ‌غیراشباع گیاهی استفاده کنید. چربی‌های ‌تک زنجیره غیراشباع در روغن زیتون، کانولا و آواکادو و همچنین انواع آجیل‌ها از جمله بادام موجود است. دانه‌های ‌گیاهی از جمله تخم کدو هم منبع خوب این نوع چربی است. چربی‌های ‌چند زنجیره غیراشباع در ماهی‌های ‌چرب آب‌های ‌سرد از جمله ساردین، سالمون و تن یافت می‌شود اما از آنجایی که ماهی‌ها می‌توانند منبع جیوه هم باشند، بهتر است این نوع چربی را از منابع گیاهی از جمله روغن کانولا، سویا و آفتابگردان دریافت کنید. 

 

3. پروتئین گیاهی بیشتری مثل آجیل‌ها مصرف کنید و میزان دریافت پروتئین حیوانی را کاهش دهید.

 

4. از غلات کامل استفاده کنید و میزان مصرف کربوهیدرات‌های ‌ساده و غلات سفید و تصفیه شده را کاهش دهید. این گروه از مواد غذایی بر قند خون و مقاومت انسولین تاثیر منفی می‌گذارند. بر اساس تحقیقات، میزان مصرف کربوهیدرات با باروری ارتباطی نداشته است اما نوع کربوهیدرات مصرفی مهم است. به گفته متخصصان زنانی که کربوهیدرات‌هایی با اندیس گلایسمی بالا مصرف می‌کنند بیش از زنانی که کربوهیدرات‌هایی با اندیس گلایسمی پایین مصرف می‌کنند دچار اختلالات تخمک گذاری می‌شوند. به همین دلیل متخصصان توصیه نمی‌کنند در این نوع رژیم غذایی به طور کامل کربوهیدرات‌ها را کنار بگذارید بلکه توصیه می‌شود بجای برنج سفید و پاستا از انواع سبوس دار و کامل بهرمند شوید. بجای نوشابه‌ها و شربت‌های ‌شیرین که حاوی کربوهیدرات‌های ‌ساده هستند نیز آب بنوشید.

 

5. مولتی ویتامین حاوی اسیدفولیک و دیگر گروه ویتامین‌های ‌گروه B را میل کنید.

 

6. از منابع طبیعی و مکمل‎ها، آهن دریافت کنید. در صورتی که برای بارداری اقدام می‌کنید، بهتر است روزانه 40 تا 80 میکروگرم آهن دریافت کنید. این میزان تقریبا 2 برابر میزان آهن توصیه شده برای افراد عادی است. البته برای پیشگیری از اختلالات تخمک گذاری بهتر است آهن را از منابع گیاهی آن دریافت و در مشورت با متخصص، در کنارش مکمل مصرف کنید.

 

7. اگر اضافه وزن دارید، 5 تا 10 درصد از وزن خود را کاهش دهید.

 

8. روزانه ورزش کنید اما به اندازه و با شدت متوسط. زیاده روی در ورزش خود بر باروری و تخمک گذاری تاثیر عکس دارد.

 

9. سیگار را ترک کنید.

 

10. اگر در کنار رژیم رفع اختلالات تخمک گذاری نیاز به کاهش وزن هم دارید باید زیر نظر متخصص از کالری دریافتی خود کم کنید و برای ساعت ها و میزان غذای دریافتی تان برنامه ریزی داشته باشید. به طور کثال، توصیه بر این است که صبحانه کاملی حاوی تخم مرغ یا املت با غلات کامل میل کرده و پس از مصرف زودهنگام شام، دیگر چیزی نخورید.

 

نویسنده: سمیه مقصودعلی
کاهش وزن سالم بعد از زایمان​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو