سبزیجات معطر؛ از پاکسازی کبد تا کمک به هضم غذا
18 خرداد 1399 ساعت: 21:3



آویشن، ریحان، گشنیز، جعفری و... طعم دلچسبی به غذاها می‌دهند اما نمی‌توان از تاثیر آنها در پاکسازی بدن و بهبود فرایند هضم غذا غافل شد. گنجاندن آنها در برنامه غذایی یک عادت مناسب تغذیه ای به‌خصوص در دوران رژیم‌های لاغری است. 

در کل، 3 دلیل عالی برای گنجاندن سبزیجات معطر در رژیم غذایی وجود دارد که عبارتند از؛ 


کالری پایین یعنی اینکه 100 گرم از این سبزیجات بیشتر از 15 تا 30 کیلوکالری ندارند و تاثیری در تعادل انرژی بدن ایجاد نخواهند کرد، به‌خصوص اینکه معمولا در طول روز بیش از 20 گرم (حدود یک دسته کوچک) میل نمی‌شود. علاوه براین، طعم آنها تمایل به مصرف نمک را کاهش می‌دهد. 


دوم اینکه منبع غنی کلروفیل هستند، این ترکیب آنتی‌اکسیدانی برای مقابله با عوارض رادیکال‌های آزاد عامل بروز بیماری‌های قلبی، سرطان و... ضروری است


 و سوم اینکه سرشار از ویتامین K هستند که در انعقاد خون موثر بوده و به تثبیت کلسیم در استخوان‌ها کمک می‌کند. در ادامه این مطلب به خواص و روش های مصرف این سبزی ها پرداخته ایم که می توانید بخوانید.

 

خواص 6 سبزی معطر 


1. آویشن: این گیاه حاوی فنول با خواص ضدعفونی‌ است که در مقابله با بیماری‌های مجاری تنفسی کمک می‌کند. 

 

2. گشنیز: آنتی‌اکسیدان‌های این سبزی دفع ذرات فلزات سنگین از طریق ادرار را تسهیل می‌کند.

 

3. تره: مقدار فراوان ویتامینC، کاروتنوئیدها و فلاونوئیدهای تره در محافظت و تقویت جداره عروق تاثیر دارد. همچنین به بهبود جریان خون نیز کمک می‌کند.

 

4. ریحان: ریحان در بهبود اختلالات گوارشی مانند نفخ، اسپاسم و... موثر است زیرا رزمارنیک اسید آن آنتی‌اکسیدان قوی است. 

 

5. جعفری: کلروفیل و ترکیبات فنولوییک موجود در جعفری میکروب‌های دهان را از بین برده و با بوی بد دهان مقابله می‌کند. 

 

6. رزماری: این سبزی مدیترانه‌ای حاوی فلاونوئیدهاست که ترشح صفرا را تحریک و در نتیجه باعث پاکسازی کبد و بهبود عملکرد آن می‌شود. 

 

چطور آنها را نگهداری و استفاده کنیم؟

خشک‌کردن: سبزیجات را در محیط خشک، تاریک و دمای 20 تا 30 درجه سانتی‌گراد قرار دهید تا کاملا خشک شود. البته می‌توان سبزیجات را در فر با دمای 80 درجه سانتی‌گراد به مدت 4 ساعت گذاشت اما درب فر باید باز باشد.

 

انجماد: پس از شستن و خرد کردن سبزیجات، کمی از آنها را در قالب های کوچک یخ بریزید. به این ترتیب، یخ‌های معطر بدست آمده را می‌توان در انواع نوشیدنی‌ها استفاده کرد. 

 

معطر کردن روغن: سبزی دلخواه خشک تان را در شیشه تمیز و خشکی به همراه روغن بریزید و در جای خنک نگه دارید. البته طی 15 روز این روغن را مصرف کنید. 

 

معطر کردن نمک: مقداری نمک را با سبزیجات معطر و خشک دلخواه تان مخلوط کنید تا از طعم آن به‌طور مرتب لذت ببرید. 

 

ترجمه: مریم سادات کاظمی

منبع:Santé Magazine.fr

 به غذای تان ادویه بزنید!

برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو