تاثیر چربی‌های ناسالم بر تمرکز
17 خرداد 1399 ساعت: 20:3



محققان به‌تازگی دریافته اند که توانایی تمرکز و توجه در افراد پس از خوردن غذایی که با مقدار فراوان چربی اشباع تهیه شده، کاهش پیدا می کند.

 اسیدهای چرب اشباع از نظر متخصصان تغذیه، چربی‌های ناسالم هستند. چربی‌ها جزء نیازهای بدن محسوب می‌شوند زیرا در تامین انرژی، ویتامین‌ها و اسیدهای چرب همچنین عملکرد سلولی نقش دارند. با این‌حال، کیفیت چربی‌ها متفاوت است زیرا حاوی انواع اسیدهای چرب مختلف بوده و از همین‌رو، همه چربی‌ها ارزش تغذیه ای یکسانی ندارند. 


محققان دانشگاه ایالتی اوهایو در این زمینه به تاثیرات منفی چربی‌های اشباع بر مغز پرداختند. نتایج مطالعه آنها که در نشریه  American Journal of Clinical Nutrition به‌چاپ رسید، نشان می‌دهد که فقط مصرف یک وعده غذا با مقدار زیاد چربی اشباع می‌تواند به‌سرعت توانایی تمرکز را مختل کند. در این مطالعه، قدرت تمرکز در 51 خانم پس از خوردن یک وعده غذا حاوی مقدار زیاد چربی اشباع و یک وعده غذای سرشار از چربی‌های غیراشباع (پس از چند هفته) بررسی شد. نتایج حاکی از آن بود که توانایی انجام تست تمرکز پس از دریافت چربی‌های اشباع کمتر است و این ارتباط از نظر محققان کاملا تایید شد.

 

التهاب ناشی از دریافت چربی‌های اشباع 


گرچه مصرف هر نوع چربی زیاد بالقوه مشکل‌ساز هستند اما به‌طور کلی اثر شناختی چربی‌های اشباع در مقایسه با غذای کم‌چربی باز هم  از چربی‌های غیراشباع بسیار بیشتر است.  شرکت‌کنندگان در این طرح از نظر توانایی تمرکز برای انجام تست‌های ریاضی 10 دقیقه‌ای بررسی شدند که البته هر کدام از غذاهای چرب در مجموع 930 کیلوکالری انرژی داشتند که در قالب غذاهای رستوران سرو می شدند. 

 

غذای اول( چربی‌های اشباع) شامل تخم‌مرغ، بیسکوییت، سوسیس و سس حاوی 60 درصد روغن پالم بود. غذای دوم از روغن آفتابگردان( چربی غیراشباع) تهیه شد. 5 ساعت پس از صرف غذا، خانم‌ها تست‌های ریاضی را انجام دادند. براساس نتایج، خوردن غذای سرشار از چربی‌های اشباع به‌طور متوسط 11درصد قابلیت تمرکز را کاهش می‌دهد. از همین‌رو، محققان این فرضیه را مطرح کردند که غذاهای سرشار از چربی‌های اشباع موجب افزایش التهاب در تمام اندام‌های بدن از جمله مغز می‌شود. 

 

استرس و اسیدهای چرب اشباع؛ ترکیب خطرناک


چنین تاثیری از آنجا ناشی می‌شود که اسیدهای چرب مستقیما بر مغز تاثیر می‌گذارند و به‌خصوص اگر روده دچار اختلال عملکرد باشد، بیشتر خواهد بود. در این بررسی عوامل دیگری مانند افسردگی و استرس نیز مورد توجه قرار گرفت. 

 

محققان دریافتند افت توانایی تمرکز در افرادی که طی اپیدمی کرونا با استرس مواجه هستند و تمایل بیشتری به خوراکی‌ها و تنقلات چرب برای تغییر روحیه دارند 2 برابر بیشتر است. به‌طور کلی، استرس و اضطراب تمایل به خوراکی‌های حاوی چربی اشباع مانند چیپس، بیسکوییت و... را افزایش می‌دهد. از طرفی، چنین اختلالات روانی می‌تواند زمینه‌ساز آسیب به تمرکز و توجه شده و زمانی که با این نوع سبک تغذیه همراه باشند قطعا تاثیر منفی جدی‌تری خواهند داشت. 

 

ترجمه: مریم سادات کاظمی

منبع:Santé Magazine.fr

 فست‌فودها ساختار ژنتیک را تغییر می‌دهند

5 خوراکی که بهتر است در دوران کرونا نخورید!​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو