راز تناسب اندام جرارد پیکه
17 خرداد 1399 ساعت: 20:3



معمولا بیشتر ورزشکاران (مخصوصا فوتبالیست‌ها و والیبالیست‌ها) اندام‌های متناسبی دارند اما در میان ورزشکاران جهان، خوش‌اندامی جرارد پیکه (فوتبالیست مشهور بارسلونا) زبانزد اهالی ورزش است. این فوتبالیست مشهور در سال‌های اخیر که بسیاری از خبرنگاران از او درباره رازهای تناسب اندامش پرسیده‌اند، همواره پاسخ یکسانی داشته است: «تلاش فراوان و حفظ تعادل در برنامه غذایی». 

حالا اگر بخواهید بیشتر درباره این عبارت کلیدی برای حفظ تناسب اندام جرارد پیکه بدانید، بهتر است با ادامه این متن همراه شوید. 

 

1. تلاش فراوان 


به اعتقاد پیکه، یکی از مهم‌ترین رازهای تناسب اندامش تلاش فراوان و داشتن پشتکار در فعالیت‌های ورزشی روزانه است. او سعی می‌کند که هر روز از همه زمان ممکن و پیشنهادی مربیانش برای فعالیت بدنی و ورزشی استفاده کند. به‌گفته خود پیکه، او روزانه و به‌طور میانگین 3 تا 4 ساعت فعالیت بدنی با شدت متوسط تا شدید دارد تا بتواند از شرّ همه چربی‌های اضافی بدنش خلاص شود و درنهایت به اندامی عضلانی برسد. جرارد پیکه، فعالیت فیزیکی روزانه‌اش را با حدود 20 تا 25 دقیقه گرم کردن بدن شروع می‌کند و بعد از آن اگر قرار نباشد که به زمین تمرین یا مسابقه برود، حداقل 25 کیلومتر می‌دود. سپس با حرکت‌های درجا سعی می‌کند دوباره حدود 20 تا 25 دقیقه به بدنش فرصت سرد شدن بدهد. به این ترتیب او هم می‌تواند چربی‌سوزی مناسبی داشته باشد و هم به هدف اصلی‌اش که همان حفظ تناسب اندام و توان فیزیکی است، برسد. 

 

پیکه می‌گوید که برای پیشگیری از آسیب‌دیدگی هنگام تمرینات حرفه‌ای سعی می‌کند که مکان‌های ایمن‌تری را برای فعالیت فیزیکی روزانه انتخاب کند. وی معتقد است که افرادی که می‌خواهند بدن عضلانی داشته باشند، به‌هیچ‌وجه حتی حق یک ساعت تنبلی هم ندارند. او می‌گوید که اگر می‌خواهید از شرّ ‌چربی‌های اضافی خلاص شوید، باید هر روز فعالیت بدنی با شدت و زمان مشخص داشته باشید. از نظر پیکه، افرادی که یک روز بسیار سنگین ورزش می‌کنند و چند روز بعد از آن ورزش‌های سبک انجام می‌دهند یا اصلا ورزش نمی‌کنند، هیچ‌وقت به تناسب اندام مطلوبی نخواهند رسید و بدتر از آن، بدن‌شان را در شرایط اُفت و خیز و آسیب‌دیدگی‌های ناشی از این کار قرار خواهند داد. 

 

2. حفظ تعادل در برنامه غذایی 


وقتی از پیکه درباره حفظ تعادل در برنامه غذایی پرسیدند، او پاسخ داد که اگر فردی رژیم روزانه مناسبی نداشته باشد، به‌هیچ‌وجه نمی‌تواند فقط با ورزش کردن به تناسب اندام مطلوبی برسد. زمانی که از پیکه درباره رژیم غذایی سالم پرسیدند، او پاسخ داد که در طول روز حداقل 6 وعده غذا مصرف می‌کند که شامل 2 وعده اصلی و 4 میان‌وعده است. هدف او از این نوع برنامه‌ریزی غذایی، این است که با زیاد کردن وعده‌ها بتواند حجم هر وعده را کاهش دهد تا قادر باشد در ساعت های نزدیک به هم، ریزمغذی‌های فراوانی را دریافت کند. پیکه می‌گوید که حتما شب‌ها به‌موقع می‌خوابد تا بتواند 7 یا 8 ساعت خواب کامل داشته باشد. بعد از آن هم یک وعده غذای کامل که همان صبحانه است را مصرف می‌کند. صبحانه او حتما شامل یک نوع نان سبوس‌دار، شیر، تخم‌مرغ و مقداری میوه تازه می‌شود. پیکه ناهار را کمی سبک و چیزی شبیه به سالاد سزار با مرغ گریل‌شده یا کمی پاستای کم‌چرب می‌خورد. وعده‌های بعدی او که همگی شامل میان‌وعده‌های کوچک هستند، خوراکی‌هایی مانند نان‌های سبوس‌دار، سیب‌زمینی، میوه‌های تازه، سبزی‌های فراوان، شیر و پاستای قهوه‌ای را در بر می‌گیرند.

 

پیکه می‌گوید که کمی قبل از شروع مسابقات رسمی، مقداری نوشیدنی انرژی‌زا مصرف می‌کند اما هرگز همراه با غذا یا میان‌وعده‌هایش از نوشیدنی‌های حاوی قند و شکر استفاده نمی‌کند. براساس یک جدول کلی که پیکه درباره تقسیم‌بندی مصرف غذاهای مختلف اعلام کرده است، او روزانه حداقل 15 درصد پروتئین، 55 درصد کربوهیدرات و 30 درصد چربی برای حفظ انرژی‌اش دریافت می‌کند. به‌گفته این فوتبالیست، او بیشتر میوه‌ها و سبزی‌ها را در قالب سالاد و همراه با روغن زیتون مصرف می‌کند تا هم یک وعده غذایی سالم خورده باشد و هم بتواند از طریق این وعده غذایی که حاوی کربوهیدرات و چربی مناسبی است، انرژی لازم روزانه‌اش را تامین کند. 

 

ترجمه: ندا احمدلو

منبع: healthyceleb
تصمیم جدی "مسی" برای تغییر عادت های غذایی​​​
رژیم غذایی کریستین رونالدو؛ از حذف نوشابه تا 6 وعده غذای کم‌حجم​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو