ماریا کری و ابتلا به پره اکلامپسی، فشار خون بالا و دیابت بارداری
14 خرداد 1399 ساعت: 18:3



 ماریا کری خواننده مشهور آمریکایی در بارداری دوقلویی که داشت، به دیابت بارداری و پره اکلامپسی مبتلا شد. فشار خون بالا او را مجبور کرد در هفته 35 بارداری سزارین اورژانسی انجام دهد اما به نظرش مادر شدن در 40 سالگی ارزشش را داشت. 

در اوخر بارداری و از هفته بیستم به بعد در 8 درصد بارداری‌ها با افزایش فشار خون مادر مقدار زیادی پروتئین از طریق ادرار دفع می‌شود. این موضوع که به آن پره اکلامپسی می‌گویند هم برای مادر و هم جنینش خطرناک است و باید سریعا درمان شود.


پره اکلامپسی زمانی رخ می‌دهد که میزان خونرسانی به جفت کاهش یابد.


 این موضوع بیشتر در زنانی که برای نخستین بار باردار می‌شوند، زیر 20 سال یا بالای 40 سال سن دارند، سابقه فشار خون بالا، سابقه خانوادگی پره اکلامپسی یا فشار خون بالا، اختلال سیستم ایمنی مانند لوپوس یا آرتریت روماتوئید، بیماری کلیوی دارند یا چند قلو باردارند، لقاح آزمایشگاهی انجام داده اند یا مبتلا به اضافه وزن هستند دیده میشود.


 از علایم این بیماری می‌توان به سردرد، تاری تاری، بروز نقاط تاریک در بینایی، درد شکم در سمت راست، ورم در دست و صورت و افزایش وزن اشاره کرد.


پره اکلامپسی معمولا قبل از زایمان با بررسی میزان افزایش وزن، فشار خون مادر و میزان پروتئین در ادرار تشخیص داده می‌شود.


 این بیماری تنها با زایمان قابل درمان است. خانم‌هایی که در معرض پره اکلامپسی‌اند با رعایت برخی موارد می‌توانند احتمال بروز این اختلال را در خود کاهش دهند. 


مثلا اگر اضافه وزن دارند وزن کم کنند، سیگار نکشند، فشار خون بالا را تحت کنترل بگیرند، به طور منظم ورزش کنند و در بارداری‌های پرخطر به طور روزانه پس از هفته دوازدهم حاملگی مصرف آسپیرین کودک را شروع کنند.


مترجم: سمیه مقصودعلی

my.clevelandclinic.org

 منابع:www.parents.com
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو