صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
بهبود علائم یائسگی با آب گوجه‌فرنگی

با رسیدن به سن یائسگی، سطح ترشح هورمون‌های استروژن و پروژسترون متوقف و در نتیجه سیکل‌های قاعدگی نیز رخ نمی دهد. اما این تغییر فیزیولوژیک با علائم مختلفی مانند گرگرفتگی، اختلالات خواب، تغییرات خلقی و... همراه است اما نتایج مطالعات نشان می‌دهد که نوشیدن یک لیوان آب گوجه‌فرنگی می‌تواند این علائم را کاهش دهد.


محققان دانشگاه توکیو مطالعه‌ای روی 95 خانم 40 تا 60 ساله انجام دادند که حداقل یکی از علائم یائسگی را داشتند. از آنها خواسته شد تا طی مدت 8 هفته، روزانه 200 میلی‌لیتر آب گوجه‌فرنگی بنوشند. نتایج حاکی از آن بود که این نوشیدنی در بهبود اضطراب، گرگرفتگی، بی‌خوابی و افزایش تپش قلب تاثیر داشت. همچنین سطح کلسترول بد خون در این خانم‌ها نیز کاهش یافت. البته برای برخورداری از این فواید باید آب گوجه‌فرنگی طبیعی، بدون نمک و مواد افزودنی باشد. همچنین، بهتر است آب گوجه‌فرنگی هنگام مصرف در منزل تهیه شود. چنین خاصیتی به دلیل وجود ترکیبی به نام "گاما آمینوبوتیریک اسید" یا GABA در آب گوجه‌فرنگی است که عملکردی شبیه استروژن دارد. 

 

در کل، گوجه‌فرنگی سبزی مفیدی برای قلب است زیرا لیکوپن یکی از ترکیباتی است که از قلب در برابر آنفارکتوس محافظت می‌کند. مطالعات نشان داده اند که80 گرم سس گوجه‌فرنگی خانگی تاثیرات منفی غذای پرچرب بر دیواره عروق را جبران می‌کند و در پیشگیری از آترواسکلروز ( تصلب شریان) موثر است. گوجه‌فرنگی برای مقابله با سرطان پروستات نیز مفید است و براساس پژوهش محققان انگلیسی، خوردن 2 عدد گوجه‌فرنگی در روز احتمال خطر این بیماری را در مردان 20 درصد کاهش می‌دهد. 

 

ترجمه: مریم سادات کاظمی

منبع:Top Santé.fr