صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
کیم کارداشیان، پره اکلامپسی و چسبندگی جفت

 از تولد دختر اولش جفت به قدری عمیق به دیواره رحم چسبیده بود که او ناچار به جراحی مجدد برای برداشتن باقی مانده جفت شد. پزشکان به او گفته بودند این جراحی ممکن است مانع از بارداری مجدد او شود اما پس از درمان او توانست فرزند دومش را هم باردار شود.


چسبندگی جفت چیست؟


چسبندگی جفت به زمانی گفته می‌شود که جفت عمیقا به دیواره رحم بچسبد. در این شرایط جفت به طور معمول نمی‌تواند بعد از تولد نوزاد از داخل رحم خارج شده و تلاش برای برداشتن آن می‌‌تواند منجر به خونریزی شدید ‌شود. قرارگیری غیرطبیعی جفت درون رحم، از جمله جفت سرراهی، سن بیش از 35 سال مادر، سابقه جراحی روی رحم مانند برداشتن فیبروئید یا درمان بافت اسکار رحم، لقاح آزمایشگاهی و اضافه وزن بالا در دوران بارداری از جمله عواملی است که می تواند زمینه ساز ابتلا به چسبندگی جفت شود. 


چسبندگی جفت معمولاً بدون علامت است. گاه با خونریزی واژینال همراه می‌شود و در موارد شدید که در آن جفت به مثانه یا ساختارهای مجاور آن‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌چسبد خانم دچار علایمی نظیر درد مثانه و لگن یا گاهی اوقات خون در ادرار خواهد شد. در صورتی که چسبندگی جفت در دوران بارداری تشخیص داده شود، زایمان به صورت زودرس بین هفته‌های 34 تا 37 هفته حاملگی برنامه ریزی‌‌‌‌ خواهد شد. اگر خانم دچار خونریزی زودرس و سنگین باشد، ممکن است زایمان حتی زودتر اتفاق بیفتد. 


اگر خونریزی شدید ناشی از چسبندگی جفت به مثانه یا دیگر ارگان‌ها باشد سلامت مادر و جنینش به خطر می‌افتد. از جمله عوارضی که برای مادر رخ می‌دهد خونریزی است که می‌تواند تهدید کننده زندگی مادر باشد. گاه برای برداشتن جفت و پایان دادن به خونریزی، هیسترکتومی (جراحی برداشتن رحم) پس از زایمان توصیه می‌شود.


مترجم: سمیه مقصودعلی

منبع: www.brighamandwomens.org