صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
برای تسکین دردهای تان، شکلات بخورید!

در کل، فواید تغذیه صحیح پیش از آغاز دوره قاعدگی شامل کاهش گرسنگی و تمایل به ریزه‌خوری، جلوگیری از افزایش وزن طی دوره قاعدگی، بهبود علائم ناخوشایند مرتبط با سیکل، تسکین مشکلات روانی که در این دوران تشدید می شوند و تامین ریزمغذی‌ها و پیشگیری از کمبودهای ناشی از خونریزی است. در این میان، نکات موثر تغذیه ای وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره کرده ایم. 

 

آهن تنها نیاز ضروری نیست!


آهن یک نیاز ضروری در دوره قاعدگی است اما مصرف مواد غذایی سرشار از این ماده معدنی به‌تنهایی کافی نیست. درواقع، مصرف مواد غذایی سرشار از ویتامین C نیز توصیه می‌شود زیرا به جذب آهن کمک می‌کند. البته برخی خوراکی‌ها مانند چای که ماده‌ای به نام تانین دارند در جذب آهن اختلال ایجاد می‌کنند. البته علاوه بر آهن، در رژیم غذایی دوران قاعدگی گنجاندن منابع غذایی ویتامینE، B6 و کلسیم نیز ضروری است. 

 

منیزیم؛ ضروری اما مغفول


نیاز روزانه خانم‌ها به منیزیم، 300 تا 400 میلی‌گرم در روز است. این ماده معدنی التهابات و درنتیجه دردهای قاعدگی را کاهش می‌دهد. همچنین در پیشگیری از حالات عصبی، تغییرات خلقی و تحریک‌پذیری سینه‌ها نقش دارد. دریافت کافی منیزیم می‌تواند مانع از اضافه وزن در دوران قاعدگی نیز بشود. برای تامین این نیاز، گنجاندن مغزها به‌خصوص گردو، غلات سبوس‌دار، حبوبات و ماهی نیز در رژیم غذایی ضروری است. البته در مصرف کافئین و نوشابه‌های گازدار باید احتیاط به خرج داد زیرا موجب دفع منیزیم می شوند. 

 

دریافت منابع فیبر


بعضی از خانم‌ها طی دوران قاعدگی و در چند روز پیش از آن دچار یبوست می‌شوند. بنابراین، مصرف مواد غذایی سرشار از فیبر مانند میوه‌ها، سبزیجات، غلات سبوس‌دار، حبوبات و خشکبار در این دوران لازم است. منیزیم نیز در این زمینه موثر خواهد بود زیرا اثر ضداسپاسم‌ آن بر جداره روده‌ها نیز تاثیر دارد. البته نوشیدن آب و مایعات فراوان نیز در این دوران توصیه می‌شود. 

 

پرهیز از نمک 


احساس سنگینی پاها و تورم انگشتان، قوزک و ساق پا یکی از مشکلات شایع خانم‌ها قبل و حین سیکل قاعدگی است. بنابراین، برای پیشگیری از احتباس آب در بدن باید مصرف نمک به‌ حداقل برسد. البته علاوه بر حذف نمکدان، به مقدار نمک پنهان در غذاها مانند پنیر، فست‌فودها، چیپس و کنسروها نیز باید توجه کرد. 

 

شکلات، خوراکی معجزه‌گر


خوردن روزانه یک تکه شکلات تلخ با حداقل 60 درصد کاکائو هم در روزهای سیکل قاعدگی به کاهش ضعف و گرسنگی شدید، بهبود خلق‌وخو، تامین نیاز بدن به منیزیم و احساس نشاط و شادی کمک می‌کند. بنابراین، در این دوران می توانید با خوردن تکه ای شکلات، دردهای تان را تسکین بدهید. 

 

ترجمه: مریم سادات کاظمی

منبع:PassportSanté.fr

 عروس‌های خانواده سلطنتی انگلستان چه عادت های غذایی دارند؟

10 ترفند تغذیه ای برای کوچک‌کردن شکم در دوران کرونا