صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
راهکارهایی برای حفظ شادابی و زیبایی موها

 1. استخر و موها


قبل از ورود به استخر، حتماً دوش بگیرید. آب کوتیکول‌ها را منبسط و گشاد می‌کند و درنتیجه درصد آسیبی که ممکن است کُلر آب به موها وارد کند، کاهش می‌یابد. کوتیکول مو خارجی‌ترین قسمت مو است که 10درصد از وزن مو را تشکیل می‌دهد. در واقع کوتیکول مو یک لایه بی‌رنگ نازک است که از مو محافظت می‌کند.

 

عواملی که کوتیکول مو را آسیب‌پذیر می‌کند، شامل سشوار کشیدن بیش از اندازه، اتو کشیدن مکرر و داغ شدن بیش از اندازه و هر تنش فیزیکی دیگر روی مو که باعث می‌شود کوتیکول مو از بین برود و لایه‌های زیرین مو آسیب‌پذیر شود که همین آسیب‌پذیری باعث خشکی مو، زبر شدن و ایجاد موخوره در تار مو می‌گردد. 

 

اگر اغلب اوقات در آب شور شنا می‌کنید، برای حفظ سلامت موهایتان، از یک درمان غنی از پروتئین کمک بگیرید تا شادابی و طراوت موها حفظ شود.

 

2. درمان ضدپیری موها


برای تقویت و حفظ حیات موها، حتماً از شامپویی کمک بگیرید که فرآیند پیری موها را به تعویق بیاندازد. معمولاً این شامپوها، آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد را به حداقل می‌رسانند. 

 

3. استفاده از محافظ رنگ‌مو


نوسانات هورمونی، کاهش نوسازی سلول‌ها و همچنین داروهای مختلفی که مصرف می‌کنید، معمولاً تاثیر خوبی بر موها ندارند. حتی اگر موهایتان را رنگ نمی‌کنید، حتماً از شامپویی که محافظ رنگ‌مو باشد، استفاده کنید. این شامپوها غالباً خاصیت احیاکنندگی دارند و در حفظ سلامت موها معجزه می‌کنند. 

 

4. خشک کردن موها در معرض هوا


معمولاً گرما به موها آسیب می‌زند. به همین دلیل برای کاهش خسارات ناشی از گرما به موها، اجازه دهید تا موها به‌جای سشوار با جریان هوا خشک شوند، اما اگر بنا به دلایلی از سشوار استفاده کردید، حتماً روی کمترین درجه حرارتی تنظیم کنید. برای مراقبت از حجم و میزان موها،‌ از فرآورده‌های سبک کمک بگیرید؛ یعنی فرآورد‌ه‌هایی که با قرارگرفتن روی موها، بار اضافی به مجموعه موها تحمیل نکنند. موس‌های حجم‌دهنده مو که با مارک‌های مختلف در بازار موجودند، گزینه خوبی محسوب می‌شوند. 

 

5. پاکسازی قطعی شوره سر


شور سر در حقیقت در اثر نوعی قارچ که به‌طور طبیعی در پوست فرق سر حضور دارد، ایجاد می‌شود. زمانی ‌که این قارچ به سرعت تکثیر می‌شود، شوره سر به‌وجود می‌آید. معمولاً استرس و تغذیه نامناسب، از عواملی هستند که شوره سر را تحریک می‌کنند. امروزه برای مقابله با شوره سر، محصولات و شامپوهای جدیدی روانه بازار شده‌اند که همگی حاوی ماده روی هستند. این ماده خاصیت ضدقارچی دارد و در مهار شوره سر بسیار موثر است. 

 

ترجمه: عفت عباسیان

منبع: .selection.ca

7 خطای شبانه که باعث آسیب‌دیدگی موها هنگام خواب می‌شوند
4 خطای بزرگ در مورد موها!
سبوم‌درمانی، درمانی‌ نوین برای تسریع رشد موها