صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
راهنمایی‌هایی برای پیشگیری از بیماری زوال عقل

حدود 5.7 میلیون نفر از مردم در آمریکا به آلزایمر مبتلا می‌شوند. با این حال برخی از کارها ممکن است به جلوگیری از آن کمک کند. اینکه چه چیزی موجب زوال عقل می‌شود جز رمز و رازها است.

عوامل ژنتیکی در این امر بی‌تاثیر نیستند. اما عوامل محیطی احتمال بروز علایم را کاهش می‌دهند. یک مطالعه در سال 2016 نشان می‌دهد که افراد می‌توانند که باعدم سیگار کشیدن، انجام تمرینات فیزیکی، و رژیم متعادل خطر زوال عقل خود را کاهش دهند.

عوارضی که زمینه‌ساز بیماری آلزایمر هستند شامل فشار خون بالا، کلسترول، بیماری قلبی، سکته ودیابت است.

کنترل عوامل خطر قلبی عروقی ممکن است به جلوگیری از پیشرفت آلزایمر کمک کند.

به نظر می‌رسد بیماری‌هایی که با سندروم متابولیک در ارتباط هستند که می‌توان از میان آنها فشارخون بالا، بالا بودن قندخون و یا چاقی یا کلسترول بالا را نام برد، که به بیماری زوال عقل ارتباط دارند و در این بیماری بی‌تاثیر نیستند.

سبک زندگی که می‌تواند از سندرم متابولیک کمک کند شامل رژیم غذایی خوب تمرین و کنترل وزن و برخی از داروهاست. برخورداری از یک وزن متعادل و فشارخون خوب و کلسترول متعادل ریسک ابتلا به زوال عقل را کاهش می‌دهد.

داشتن رژیم غذایی سالم و متعادل به سالم ماندن مغز کمک می‌کند و بهبود سلامت قلب را منجر می‌شود. قلب سالم خون غنی از اکسیژن را به مغز می‌رساند.

مطالعات نشان می‌دهد افرادی که در سنین میان سالی از اضافه وزن رنج می‌برند بیشتر در خطر ابتلا به زوال مغز قرار دارند.

همچنین داشتن رژیم متعادل مغز را سالم نگه داشته که این رژیم شامل: روغن زیتون به عنوان منبع چربی و مقادیر زیادی میوه و سبزی است.

تحقیقات دیگر نشان داد که افراد بالای 70 سالی که بیش از 2100 کالری در روز دریافت می‌کنند خطر ابتلا به اختلال شناختی را دوبرابر کرده‌اند.

یک مطالعه جدید نشان داد که رژیم‌های غذایی حاوی اسید‌های چرب امگا-3 وویتامین‌های D، B، C و E ممکن است توانایی ذهنی را بهبود ببخشد ورژیم غذایی پر از چربی‌های ترانس باعث گرفتگی رگ‌های مغز شده و زمینه این بیماری را بیشتر فراهم می‌کند.

 مطالعه انجام شده در سال 2013 نشان داد که فردی که در سنین پایین تر تمرینات ورزشی انجام می‌دهند خطر ابتلا به زوال عروقی و آلزایمر را درخود کاهش می‌دهند.

با نزدیک شدن افراد به بزرگسالی بخشی از مغز به نام هیپوکامپ شروع به کوچک شدن می‌کند که این امر منجربه دست دادن حافظه و خطر بیشتر زوال عقل می‌شود.

یافته‌های منتشر شده در سال 2011 نشان داد که انجام تمرینات ورزشی منجر به معکوس شدن این روند شده و به بهبود حافظه کمک می‌کند.

مترجم: بهناز حکیمانه 
منبع MNT