صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
توصیه‌های تغذیه پیشگیرانه در آستانه روز جهانی فشار خون

در ادامه این مطلب، توصیه های تغذیه ای پیشگیرانه ای خواهیم داشت که می توانید به ترتیب آنها را بخوانید و با بکار گیری آنها از بروز این بیماری جلوگیری کنید.

 

به‌حداقل رساندن چربی‌های حیوانی


چربی‌های حیوانی یکی از عوامل اصلی تصلب و انسداد عروق هستند که موجب افزایش فشار خون می‌شود. اولین توصیه اینکه مصرف خوراکی‌های چرب مانند کره، خامه، پنیر، گوشت‌های چرب، فست فود و غذاهای سرخ‌شده به حداقل برسد. البته روغن‌های گیاهی تاثیر مثبتی در این زمینه دارند و روغن زیتون، کلزا و گردو باید جایگزین روغن حیوانی دارای اسید چرب ترانس شوند. همچنین، مصرف ماهی حداقل 2 بار در هفته نیز مفید است و نباید نگرانی در مورد ماهی‌های چرب داشت زیرا این چربی‌ها مضر نخواهند بود.

 

کاهش شکر


افزایش قند خون در تشدید فشار خون نیز نقش دارد و از همین‌رو، مصرف شکر و شیرینی‌جات باید متعادل باشد و هرگز در حالت ناشتا میل نشود. البته غلات که منبع تامین کربوهیدرات های ساده هستند نیز باید به اندازه متعادل در رژیم روزانه جای بگیرند. 

 

احتیاط در مصرف نمک


نمک ماده اصلی در افزایش فشار خون است که کاهش مصرف در زمینه پیشگیری و کنترل نقش کلیدی دارد. ساده‌ترین راهکار کاهش نمک، پرهیز از افزودن نمک به غذا پس از طبخ و حذف نمکدان از سفره غذاست. البته می‌توان برای طعم بهتر غذا از ادویه‌هایی نظیر کاری، آویشن، فلفل و... استفاده کرد.

 

گنجاندن پتاسیم در برنامه روزانه


پتاسیم باعث تعادل تاثیرات سدیم در بدن می‌شود و در نتیجه به کنترل فشار خون کمک می‌کند. مصرف منابع سرشار از پتاسیم مانند حبوبات، میوه‌ها و سبزیجات تازه، ماهی و گوشت کم‌چرب در رژیم روزانه لازم است. البته منابع غنی از کلسیم و منیزیم مانند لبنیات و مغزها نیز برای کنترل فشار خون توصیه می‌شود اما به‌شرط اینکه نمک نداشته باشند.

 

مصرف بیشتر فیبرهای غذایی


براساس تحقیقات، بیماری فشار خون در افرادی که رژیم گیاهخواری دارند و یا مقدار فراوان از منابع فیبرهای گیاهی مصرف می‌کنند، کمتر مشاهده می‌شود. کاهش مصرف روغن همراه با غذاهای فیبردار، کاهش انرژی دریافتی، افزایش مصرف پروتئین‌های حیوانی به جای گوشت و افزایش دریافت کلسیم و پتاسیم در این سبک غذایی، عامل تاثیرگذار بر کنترل فشار خون است. 

 

برنامه غذایی متعادل و متنوع


دریافت تمام ریزمغذی‌های موردنیاز بدن به‌خصوص روی، مس و آهن در تنظیم فشار خون نقش دارند. همچنین تامین ویتامین‌ها به‌خصوص ویتامینC نیز که در سبزیجات تازه وجود دارد، تاثیر مثبتی در مبتلایان به پرفشاری خون خواهد داشت. البته اطمینان از تامین همه نیازهای ضروری بدن تنها به رعایت تغذیه متعادل و متنوع بستگی دارد. 

 

ترجمه: مریم سادات کاظمی

منبع:Doctissimo.fr