صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
چند عادت خوب صبحگاهی که روزتان را می سازند

هر جایی می‌توانید عادات صبحگاهی را انجام دهید. مطالعات نشان می‌دهد که 40 درصد از فعالیت‌های صبحگاهی افراد، بقیه روزشان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. آغاز روز با چند عادت خوب می‌توانید کارایی‌تان را بالا ببرید، استرس‌تان را کم کنید و شادتر بمانید. ساعات اولیه روز بعد از بیدار شدن، برای روح و روان خوب است. عادات صبحگاهی، اساسی قوی و سالم و پویا برای بقیه روز را در اختیار‌تان می‌گذارند.


1- برای یک صبحانه کامل آماده شوید


 انجام بخشی از کارهای مقدماتی از شب قبل، راز شروع یک صبح آرام‌تر است. بنابراین اهمیت این موارد را کم کنید
فردا چه لباسی بپوشم. لباس فردا را از شب قبل، انتخاب کنید. وسایل کار و مدرسه را آماده بگذارید. یک ناهار ساده و مغذی تهیه کنید. یک صبحانه مختصر را که بتوانید از شب قبل در یخچال نگهداری کنید را تهیه کنید مانند: مخلوط بلغور جو دوسر با توت.

2- یادداشت کنید


آیا شما اول صبح فراموشکار هستید؟ اگر اینچنین است، کارهای مهم صبحگاهی را از شب قبل در برگه‌ای  یادداشت کنید و آن را در جایی بگذارید که ببینید. به عنوان مثال، می‌توانید آن را روی صفحه یادداشت مغناطیسی بنویسید و روی در یخچال بچسبانید. همچنین می‌توانید جملات تاکیدی مثبت و دلگرم‌کننده یا تصاویری را روی صفحه بکشید تا با انرژی مثبت کارتان را به پیش ببرید.


3- از زنگ ساعت مناسب برای بیدار شدن استفاده کنید


همیشه 10 دقیقه زودتر از زمانی که می‌خواهید، چشم بگشایید و برخیزید. با این شیوه، دیگر لازم نیست عجله کنید و زنگ ساعت به شما این امکان را می‌دهد. اگر صدای زنگ هشدار آزارتان می‌دهد، صدایی را انتخاب کنید که آرام باشد. صفحه نمایشگر برخی از ساعت‌ها طلوع خورشید را نشان می‌دهد. پس از اینکه بیدار شدید، انگشتان پایتان را به سمت بالا بکشید و بازوهایتان را بالای سر ببرید تا در رختخواب، یک کشش کامل به بدن خود بدهید و آرام شوید.


4- یک صبحانه سالم بخورید


همه ما گاهی از آن غفلت می‌کنیم. ولی آیا می‌خواهید سلامتی خود را به خطر بیندازید؟ وقتی معده‌تان خالی است ممکن است استرس بگیرید و بهم بریزید. یک صبحانه متعادل می‌تواند حالتان را خوب کند. این کار به شما در طول روز انرژی می‌دهد و تمرکز و روحیه شما را تقویت می‌کند. بنابراین بیشتر روزها صبحانه سالم میل کنید. بشقاب، کاسه یا مخلوط‌کن خود را با پروتئین بدون چربی، میوه یا سبزیجات و غلات کامل پر کنید.


5- دندان‌هایتان را بادقت مسواک بزنید


همه ما هرازگاهی در گذشته یا آینده سیر می‌کنیم؛ اما اگر بتوانید بر زمان حال تمرکز کنید، می‌توانید نگرانی‌های خود را رها کنید، حتی در مدت زمان تمیز کردن دندان‌ها بعد از صرف صبحانه. شما این کار صبحگاهی کوتاه‌مدت را بارها و بارها انجام داده‌اید؛ اما آیا تاکنون به مراحل آن توجه زیادی داشته‌اید؟ از لحظه فشردن خمیردندان گرفته تا شستشوی دهان. این کار صرفا به شما کمک کند تا در لحظه باشید و به آرامش برسید.


6- مراقبه کنید


حتی انجام چند دقیقه‌ای  این کار روزانه و راحت به شما در کاهش استرس کمک می‌کند. راه‌های زیادی برای مدیتیشن وجود دارد؛ اما رعایت این نکات کلی یا برنامه مدیتیشن می‌تواند برای شروع به شما کمک کند: جایی راحت برای نشستن انتخاب کنید. بر روی تنفس و ورود و خروج هوا از بینی یا شکم متمرکز شوید و هنگامی که ذهن شما مشغول است، آن را به روی نفس کشیدن خود متمرکز کنید.
طبیعی است که مکررا بخواهید این کار را انجام دهید.

7- کمی ورزش کنید


زمانی که کار می‌کنید، هورمون‌های مفید مغز ترشح می‌کند و پس از آن ممکن است احساس خلاقیت و مفید بودن  بیشتری داشته باشید.  بنابراین اگر برای استراحت 20-30 دقیقه فرصت دارید، یک پیاده‌روی تند داشته باشید یا به باشگاه بروید. اگر مدتی است که حال خوبی ندارید ، حتی یک زمان 7 دقیقه‌ای  و ترکیبی از تمرین یوگا و ورزش‌های سبک، می‌تواند به شما انرژی ببخشد و روحیه‌تان را بالا ببرد.


8حرکات کششی انجام دهید


انجام کشش می‌تواند بدن و ذهن شما را تحت تاثیر قرار دهد. با یک درجا زدن آهسته بدنتان را گرم کنید یا ابتدا قدم بزنید. اگر وقت کافی برای انجام این کار را ندارید، به جای آن دوش بگیرید یا حمام کنید. سپس، یک اسکن سریع ذهنی از بدن خود انجام دهید. آیا بخش خاصی از بدنتان منقبض شده است؟ به آرامی و تقریبا 30 ثانیه در آن بخش از بدن کشش ایجاد کنید و زمانی که بر روی کشش یک بخش متمرکز هستید، نفس عمیق بکشید.


9- یک موزیک صبحگاهی گوش کنید


موزیک می‌تواند استرس شما را از بین ببرد. بنابراین ترکیبی از آهنگ‌های مورد علاقه و آرامش‌بخش و برانگیزاننده را داشته باشید. می‌توانید هنگام صبحانه، ورزش یا در طول مسیر کار به آن گوش دهید.


10- سپاسگزاری کنید


گاهی اوقات استرس ما را غمگین می‌کند؛ اما راهی وجود دارد که با نگاهی مثبت‌تر به امور نگاه کنیم. هر روز صبح چند لحظه وقت بگذارید و به کسی یا چیزی که بخاطرش سپاسگزار هستید، فکر کنید. می‌توانید آن را در جایی بنویسید، یا برای یادآوری شکرگزاری به عکس‌هایی نگاه کنید. اگر به یک دوست یا عزیزانی که زندگی شما را بهتر می‌کنند، فکر می‌کنید، چرا برای تشکر از آنها با آنها تماس نمی‌گیرید و یا برایشان نمی‌نویسید.


 
مترجم: مهتا زمانی‌نیک
منبع: WebMD