صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
14 نشانه واقع گرایانه که بیان کننده سلامت را رابطه شماست

 در یک رابطه سالم و ارتباط خوب، همسران با احترام با یکدیگر رفتار می‌کنند. رابطه قوی و سالم برپایه ارتباط، سازش و تعهد بنا شده است. فکر کنید چگونه با همسرتان ارتباط برقرار کنید تا احساس کند به او نیاز دارید و قدردان و سپاسگزار وی هستید.


حفظ رابطه شاد به معنای احترام به وقت، عشق، شخصیت و ماهیت وجودی همسرتان است. با این وجود بسیاری از اتفاقات در زندگی مشترک می‌تواند احترام را از بین ببرد، مانند نامگذاری (دادن لقب)، منفی صحبت کردن در مورد دیگران با دوستان یا خانواده و تهدید به ترک رابطه.


دو فرد بالغ و برابر با زوج خوشبخت؛ یعنی شرکای خوب، صادق، قابل‌احترام، وفادار، بخشنده و فروتن. چنین افرادی توانایی ارائه عشق بی‌قید و شرط را دارند. 

بنابراین ارتباط موثر و سپری کردن زمان باکیفیت کنار یکدیگر نقش مهمی در حفظ رابطه دارد و از خسته‌کننده شدن آن جلوگیری می‌کند. مقدار قابل‌توجهی از زمان باکیفیت، به معنای گذراندن وقت در جایی است که تمام توجه خود را به شریک زندگی‌تان معطوف می‌کنید. این زمان به شما فرصت می‌دهد آرامشتان را به دست بیاورید و قلب خود را روی دیگری بگشایید.


زمان باکیفیت زمانی است که شما و همسرتان کنار هم سپری می‌کنید و باعث می‌شود نسبت به قبل احساس نزدیکی، ارتباط و عشق بیشتری داشته باشید. تا زمانی که بتوانید در رابطه احساس خوب را حفظ کنید، مدت  مهم نیست. 


5 اصل مهم در یک رابطه 


- اعتماد 


- احترام 


- عشق


- توجه 


- ارتباط


زن از رابطه چه انتظاراتی دارد؟


موارد مختلف زیادی در روابط وجود دارند که زنان به خاطر آنها دنبال ارتباط با جنس مخالف هستند. برای   مثال به مرد تکیه کنند و به همدیگر احترام بگذارند، مورد عشق و قدردانی قرار بگیرند و همدیگر را به خاطر همان کسی که هستند، بپذیرند.


مرد در یک رابطه چه نیازهایی دارد؟


هدف مردها از قرار گرفتن در رابطه، داشتن فضای امن است. اگرمردی می‌خواهد ازدواج کند، فقط برای برقراری رابطه زناشویی نیست، بلکه قصد دارد از نظر عاطفی نیز به همسرش نزدیک باشد و این بدان معنی است که مرد عشق زن را می‌خواهد.

رفتارهایی که می‌توانند نشانه‌های رابطه شاد و سالم باشند


1. در مورد افکارتان صحبت می‌کنید


روابط زمانی شکوفا می‌شود که زن‌وشوهر بتوانند آزادانه و صادقانه نظرات خود را ابراز کنند. به این معنا که هیچ موضوعی خارج از محدوده نیست و هر دو این احساس را دارند که طرف دیگر به او گوش می‌دهد. برقراری ارتباط پایدار برای ایجاد زندگی بادوام کنار هم بسیار مهم است.


2. فضای شخصی خود را دارید


عاشق بودن به این معنی نیست که باید هر لحظه را با هم بگذرانید. وقت صرف کردن برای علایق خود و دوستانتان، روابط شما را تازه نگه می‌دارد و این امکان را برای شما فراهم می‌کند به عنوان یک فرد رشد کنید، همان‌طور که به عنوان زن وشوهر در حال تکامل هستید.


3. بحث می‌کنید


اختلاف نظرها طبیعی است بنابراین اگر بحث نمی‌کنید، شانس شما از دست می‌رود. وقتی افراد در روابط سالم با هم بحث می‌کنند، به صورت مولد و منصفانه گفت‌وگو خواهند‌کرد. این موضوع به معنی اجتناب از لقب دادن به یکدیگر یا کوتاه آمدن است. همچنین به معنای تلاش برای درک شریک زندگی خود به جای کسب امتیاز است. وقتی خطایی مرتکب شدید، عذرخواهی می‌کنید.


4- خودتان و شریک زندگی‌تان را مانند زمان حال دوست دارید


روابط سالم باید در واقعیت وجود داشته باشد. اگر در قرعه‌کشی برنده ‌شدید، بچه‌دار شده یا به خانه رویایی خود نقل مکان کردید، روابط شما به طور ناگهانی بهتر نخواهد شد بنابراین زندگی خود را به امید تغییر در آینده، پایه‌گذاری نکنید. شما می‌دانید هیچ کدام کامل نیستید و همدیگر را همان‌طور که در حال حاضر هستید قبول می‌کنید و به ارزش‌های یکدیگر احترام می‌گذارید، نه برای کسی که در آینده خواهید بود.


5- با هم تصمیم می‌گیرید


شما و همسرتان به تنهایی تصمیم نمی‌گیرید. از تماشای یک فیلم گرفته تا اینکه چند فرزند داشته باشید، با هم تصمیم می‌گیرید و به نگرانی‌ها و خواسته‌های یکدیگر گوش می‌دهید.


6.راه شاد بودن را پیدا می‌کنید


روابط سالم پر از خنده وشادی است. منظور این نیست که شما در هر ساعت از شبانه‌روز سرخوش هستید یا اینکه شریک زندگی‌تان گاهی اوقات باعث دلخوری شما نمی‌شود اما اغلب با چند روش ساده کنار هم شاد می‌شوید. (صرف شام، خندیدن بر سر یک موضوع مشترک، تمام کردن جملات یکدیگر و...)


7. توازن برقرار می‌کنید


بعضی اوقات، شریک زندگی شما باید ساعات بیشتری کار کند، درحالی که شما نقش راننده یا سرآشپز را ایفا می‌کنید یا باید وقت خود را به والدین سالخورده اختصاص بدهید، در حالی که همسرتان کارهای روزمره را برعهده می‌گیرد. زندگی همین است. نکته مهم این است که در بلندمدت، مبادلات امور شما عادلانه به نظر برسد.


8- با مهربانی با یکدیگر رفتار می‌کنید


در رابطه سالم هیچ علامتی قوی‌تر از این نیست که از شخصی که عاشق او هستید با مراقبت، توجه، همدلی و قدردانی محافظت می‌کنید. اگر فکر می‌کنید به افرادی که به خوبی نمی‌شناسید بیشتر از همسر خود احترام می‌گذارید، گامی به عقب بردارید و اولویت‌های خود را دوباره مرور کنید.


9. به یکدیگر اعتماد دارید


روابط سالم با اعتماد و تعهد به آن بدون رمز و راز ساخته می‌شود. 


10. شما رها می‌کنید 


شریک زندگی باعث آزار شما می‌شود. شما هم او را اذیت خواهید کرد. حرف‌هایی می‌زنید که از گفتن آنها منظوری ندارید. رفتار ناعادلانه‌ای خواهید داشت. نکته مهم این است که چگونه با چنین شرایطی برخورد می‌کنید بنابراین همه چیز را فراموش می‌کنید تا دوباره از سر گرفته نشود. می‌گویید که ناامید شده‌اید و البته اجازه می‌دهید بحث خاتمه بیابد.


11. با هم صمیمی هستید


رابطه جنسی بخش مهمی از روابط سالم است اما تنها یک بخش از زندگی است و با صمیمیت فرق دارد.   رضایت جنسی با همبستگی، دوستی و همراهی در زندگی متفاوت است. اگر در رابطه سالمی هستید، چه در بستر و چه خارج از آن با همسرتان در ارتباط خواهید بود.


12. رابطه شما مکان امن شماست


روابط شما باید شبکه ایمنی باشد، مکانی پایدار برای بازگشت به خانه در پایان روز. این موضوع به این معنا نیست که با هم بحث و جدل نمی‌کنید اما وقتی اوضاع سخت است، همیشه شریک زندگی‌تان را به هر فرد دیگری ترجیح می‌دهید.


13. شما با شریک زندگی خود صحبت می‌کنید، نه با افراد دیگر


وقتی مشکل و نگرانی دارید، آن را با شریک زندگی‌تان مطرح می‌کنید، نه در ساعت‌های خوشی با همکارانتان. شما همیشه دوستان خود را به عنوان هم‌صدا خواهید داشت اما نه به عنوان افرادی که در مواقع دشوار مانع صحبت کردن شما با شخص مهم زندگی‌تان بشوند.


14-از کلمات جادویی استفاده می‌کنید


کلماتی مثل «دوستت دارم، از تو ممنونم و متاسفم» در رابطه سالم بسیار تاثیرگذار هستند.

 

ترجمه: هدا صادقیان حقیقی

منابع:

www.thehotline.org

www.realsimple.com