صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
گام های کوجک و شدنی برای مدیریت و کاهش استرس

برای مدیریت استرس این سه نکته را در نظر داشته باشد:


1.دریابید استرس چه زمانی برایتان مشکل‌ساز می‌شود


سعی کنید بین احساس خستگی یا بیماری و فشارهایی که با آنها روبرو هستید ارتباط برقرار کنید. دنبال هشدارهای جسمی مانند گرفتگی عضلات، خستگی بیش از حد، سردرد یا میگرن باشید.


2. علل  استرس را مشخص کنید


دلایل استرس را شناسایی و علل احتمالی استرستان را به 3 گروه تقسیم کنید: 1) استرس‌هایی که راه‌حل عملی دارند. 2) استرسی که با گذر زمان بهتر خواهد شد و 3) مواردی که نمی‌توانید در مورد آنها کاری انجام بدهید.


سعی کنید نگرانی افراد گروه دوم و سوم را از بین ببرید.


3. شیوه زندگی‌تان را مرور کنید


آیا می‌توانید بیش از حد به کارتان ادامه دهید؟ کارهایی وجود دارد که می‌توانید به شخص دیگری محول کنید؟ آیا می‌توانید کارها را همراه تفریح انجام بدهید؟


برای پاسخ به این سوالات ممکن است نیاز داشته باشید تا مواردی که می‌خواهید به آنها برسید را در اولویت قرار بدهید و زندگی‌تان را دوباره نظم ببخشید. این کار به رهایی از فشارهایی که برای انجام همه کارها به طور همزمان وارد می‌شود، کمک خواهد کرد.


7 قدم برای کمک به محافظت از خود در برابر استرس


برای محافظت در برابر استرس این گام‌هایی کوچک را بردارید:

1.غذاهای سالم بخورید


خوردن غذاهای سالم به کاهش خطرات بیماری‌های وابسته به رژیم غذایی کمک می‌کند. با اطمینان از اینکه رژیم غذایی شما مقادیر کافی از مواد مغذی مورد نیاز مغز مانند ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری و همچنین آب را فراهم می‌کند، می‌توانید از سلامتتان محافظت کنید.


2. از سیگار کشیدن و نوشیدن الکل دوری کنید


سعی کنید از سیگار و الکل استفاده نکنید.اگرچه به نظر می‌رسد ابتدا مصرف این مواد استرس را کاهش می‌دهد، این تفکر گمراه‌کننده است و اغلب مشکلات را بیشتر می‌کند.


3. ورزش کنید


 ورزش و تمرین بدنی را با شیوه زندگی خود ادغام کنید زیرا این کار در رفع استرس بسیار موثر است.حتی فقط بیرون رفتن و تنفس هوای تازه و انجام ورزش سبک مانند پیاده‌روی واقعا می‌تواند کمک‌کننده باشد.


4. زمانی را به استراحت اختصاص بدهید


بین مسئولیت نسبت به خودتان و دیگران تعادل  برقرار کنید. این کارواقعا می‌تواند سطح استرس را کاهش بدهد. به خودتان یادآوری کنید صرف وقت برای مراقبت از سلامت کار درستی است. 


5.هوشیار باشید


ذهن‌آگاهی به شما کمک می‌کند با تجربیات به‌طور متفاوتی ارتباط برقرار کنید که شامل توجه به افکار و احساساتی است که توانایی شما را در مدیریت بحران و انتخاب‌های عاقلانه افزایش می‌دهد. سعی کنید مرتب ذهن‌آگاهی را تمرین کنید. مراقبه‌های ذهن‌آگاهی را می‌توان در هر زمان انجام داد.


نتایج تحقیقات نشان داده‌ ذهن‌آگاهی می‌تواند در برخی افراد تاثیر استرس، اضطراب و مشکلات مرتبط با آن مانند بی‌خوابی، تمرکز ضعیف و بداخلاقی را کاهش دهد.


6. خواب آرامی داشته باشید


آیا احساس می‌کنید خواب‌آلوده هستید؟ در زمان استرس این حالت کاملا طبیعی است پس استراحت کنید و بخوابید.


7.به خودتان سخت نگیرید


سعی کنید دورنمای همه چیز را ببینید. به یاد داشته باشید گذراندن این روزهای بد تجربه‌ای جهانی است. اگر احساس سردرگمی یا شکست می‌کنید، خود را آزار ندهید. طوری رفتار کنید که گویی بهترین دوست خود هستید؛ مهربان و پشتیبان باشید. هر روز چند دقیقه وقت بگذارید تا از خودتان قدردانی کنید.


منبع: https://www.mentalhealth.org.uk/