صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
مرغ در رژیم غذایی روزانه چه اهمیتی دارد؟

به خاطر داشته باشید که بیشتر چربی‌های میان‌بافتی موجود در گوشت مرغ از نوع چربی غیراشباع و چربی موجود در پوست مرغ از نوع چربی اشباع است. بنابراین مصرف متعادل گوشت مرغ نه‌تنها باعث افزایش کلسترول خون نمی‌شود بلکه می‌تواند مقادیر قابل توجهی از پروتئین، سلنیوم و ویتامین‌های گروه B را هم به بدن برساند. 

 

اهمیت دریافت سلنیوم و کولین از طریق گوشت مرغ 

همان‌طور که گفته شد، گوشت مرغ حجم بالایی از سلنیوم را در خود جای داده است. سلنیوم نوعی آنتی‌اکسیدان است که می‌تواند از آسیب‌های سلولی ناشی از وجود رادیکال‌های آزاد در بدن پیشگیری کند. علاوه بر این، دریافت سلنیوم کافی برای محافظت از سلامتی سیستم ایمنی و بهبود عملکرد غده تیروئید در بدن ضروری است. کولین، یکی دیگر از ترکیبات ارزشمند موجود در گوشت مرغ محسوب می‌شود که نقش مهمی در بهبود سیستم عصبی بدن دارد. آمارها نشان می‌دهند که بسیاری از افراد جهان و مخصوصا خانم‌های باردار با کمبود دریافت کولین در طول روز مواجه هستند. با این‌حال، مصرف 50 تا 100 گرم گوشت مرغ بدون پوست می‌تواند بخش بزرگی از نیاز روزانه بدن به کولین را تامین کند. 

 

حفظ سلامت پوست و مفاصل با مصرف گوشت مرغ 

گوشت مرغ، منبع خوبی برای دریافت کلاژن خوراکی است. درواقع، بسیاری از مکمل‌های کلاژن از استخوان‌ها، پوست یا پای مرغ تهیه می‌شوند. دریافت کلاژن کافی می‌تواند باعث بهبود سلامت و شادابی پوست و همچنین بهبود عملکرد مفاصل بدن شود درحالی که از بروز ضعف‌های عضلانی، دردهای مفصلی و چین‌وچروک‌های پوستی شدید هم پیشگیری می‌کند. شما می‌توانید برای افزایش دریافت کلاژن از طریق مصرف مرغ، استخوان‌های مرغ را برای چندین ساعت بجوشانید و عصاره نهایی را در بسته‌های کوچک فریز کرده و سپس در تمامی غذاها از همین عصاره خانگی ارزشمند استفاده کنید. 

 

دریافت پروتئین کامل و باکیفیت با مصرف گوشت مرغ 

گوشت مرغ، منبعی عالی برای دریافت پروتئین کامل و باکیفیت است. منابع دریافت پروتئین کامل، تمامی اسیدهای آمینه ضروری و مورد نیاز برای بدن را تامین می‌کنند و برای حفظ سلامت ارگان‌های حیاتی بدن هم ضروری هستند. دریافت پروتئین کامل به حفظ تعادل آب و الکترولیت‌ها در بدن، پیشگیری از گرفتگی عروق، بهبود قدرت بینایی، افزایش قدرت سیستم ایمنی و همچنین تنظیم ترشح هورمون‌ها، آنتی‌بادی‌ها و آنزیم‌ها کمک می‌کند. از طرف دیگر، مصرف منابع غذایی حاوی پروتئین کامل باعث بهبود عضله‌سازی در بدن می‌شود و با افزایش حمایت از عضلات و مفاصل، کاهش دردهای مفصلی را به همراه می‌آورد. تحقیقات ثابت کرده‌اند که گنجاندن غذاهای حاوی پروتئین فراوان در رژیم غذایی می‌تواند شما را برای مدت‌ طولانی‌تری سیر نگه دارد و از این طریق به تنظیم متابولیسم بدن و کنترل وزن کمک کند.

 

 

ترجمه: ندا احمدلو

منبع: health

بهترین روش‌های نگهداری گوجه‌فرنگی 

مصرف روزانه فست‌فودها چه عوارضی دارد؟​​​
میان‌وعده‌های تابستانی فراسودمند برای حفظ انرژی در طول روز​​​