صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
یائسگی و دیابت چه ارتباطی با هم دارند؟

یائسگی و دیابت معمولاً در یک مرحله از زندگی رخ می‌دهند و محققان ارتباط بین این دو بیماری را بررسی کرده‌اند. در طول یائسگی، تغییرات متعددی رخ می‌دهد و برخی از این تغییرات می‌تواند بر خطر ابتلا به دیابت تاثیر بگذارد.

یائسگی معمولاً در دهه 40 یا 50 سالگی فرد شروع می‌شود و نشان‌دهنده پایان دوره‌های قاعدگی است. دیابت نوع 2 معمولاً پس از 45 سالگی فرد شروع می‌شود. در طول یائسگی، سطح استروژن کاهش می‌یابد، تخمدان‌ها تولید تخمک را متوقف می‌کنند و دوره قاعدگی به پایان می‌رسد.

یائسگی باعث کاهش شدید سطح استروژن در بدن می‌شود که منجر به تغییرات مختلفی می‌شود که می‌تواند بر وزن بدن، توزیع چربی و حساسیت به انسولین تاثیر بگذارد. این تغییرات می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش دهد.

خطرات

یائسگی به خودی خود خطر ابتلا به دیابت را افزایش نمی‌دهد. با این حال، می‌تواند بر نحوه استفاده بدن ما از قند خون تاثیر بگذارد. و ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را به دلیل تغییرات زیر افزایش دهد:

• تغییرات هورمونی: استروژن و پروژسترون بر نحوه پاسخ سلول‌ها به هورمون انسولین تاثیر می‌گذارد. هنگامی که سطح آنها کاهش می‌یابد، سلول‌ها ممکن است به انسولین حساس نباشند. و می‌تواند منجر به افزایش سطح قند خون (هیپرگلیسمی) شود.

• نوسانات قند خون: تغییرات هورمونی می‌تواند باعث نوسان سطح قند خون در طول روز شود. و می‌تواند مدیریت دیابت نوع 2 را به یک چالش تبدیل کند.

• افزایش وزن: یائسگی معمولاً با افزایش وزن همراه است و اضافه وزن یک عامل خطر شناخته شده برای دیابت نوع 2 است.

• خواب آشفته: یائسگی می‌تواند به دلیل تعریق شبانه و سایر ناراحتی‌ها منجر به خواب ناآرام شود. کمبود خواب با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط است.

• افسردگی: افسردگی در دوران یائسگی بیشتر از قبل از آن دیده می‌شود. افرادی که افسرده هستند ممکن است خطر ابتلا به دیابت را افزایش دهند زیرا افسردگی اغلب منجر به ورزش کمتر و خوردن بیشتر می‌شود.

مبتلا بودن به دیابت ممکن است علائم یائسگی را بدتر کند. افراد به دلیل سطوح پایین استروژن در معرض خطر بیشتری برای عفونت‌های دستگاه ادراری و عفونت‌های واژن هستند. سطح بالای گلوکز خون، که معمولاً در دیابت دیده می‌شود، خطر عفونت را نیز افزایش می‌دهد.

یائسگی ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی که منجر به خشکی واژن می‌شود، مقاربت جنسی دردناکی ایجاد کند. دیابت ممکن است به سلول‌های عصبی واژن آسیب برساند و به درد کمک کند.

مترجم: نرگس قاسمی پناه
منبع: verywellhealth