صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
عفونت گوش میانی در کودکان

●علائم و نشانه های عفونت گوش چیست؟

گوش درد علامت اصلی عفونت گوش میانی است. کودکان همچنین ممکن است علائم زیر را نیز داشته باشند:

○تب

○مشکل در خوردن، نوشیدن یا خوابیدن جویدن، مکیدن و دراز کشیدن می‌تواند باعث تغییرات فشار دردناک در گوش میانی شود.

بچه‌های بزرگتر ممکن است از گوش درد شکایت کنند، اما یک کودک کوچکتر ممکن است فقط گوش خود را بکشد و یا بیشتر از حد معمول گریه کند.

اگر فشار ناشی از تجمع مایع به اندازه کافی زیاد شود، ممکن است پرده گوش را پاره کند و مایع از گوش خارج شود. این مسئله یک علت شایع پارگی پرده گوش در کودکان است. کودکی که دچار پارگی پرده گوش می‌شود امکان دارد سرگیجه یا حالت تهوع داشته و در گوش خود صدای زنگ یا وز وز احساس کند.

●عفونت گوش چگونه اتفاق می‌افتد؟

عفونت گوش میانی معمولاً به دلیل تورم در یک یا هر دو شیپور استاش که گوش میانی را به پشت گلو متصل می‌کند، رخ می‌داد. این لوله‌ها اجازه می‌دهند که مخاط از گوش میانی به داخل گلو تخلیه شود.

سرماخوردگی، عفونت گلو، رفلاکس اسید یا آلرژی می‌تواند باعث تورم شیپور استاش شده و این موضوع مانع تخلیه مخاط می‌شود. پس از آن ویروس یا باکتری‌ها در مخاط رشد کرده و چرک ایجاد می‌کنند که در گوش میانی تجمع می‌یابد.

وقتی پزشکان به عفونت گوش اشاره می‌کنند، معمولاً منظورشان اوتیت میانی است تا گوش شناگر یا همان اوتیت خارجی. اوتیت میانی همراه با افیوژن زمانی رخ می‌دهد که مایع غیر عفونی در گوش جمع شود.

این وضعیت ممکن است علائمی ایجاد نکند، اما در برخی از کودکان این مایع ،احساس پری گوش یا "ترک زدن" ایجاد می‌کند.

●عفونت گوش چقدر طول می‌کشد؟

عفونت گوش میانی اغلب طی 2 یا 3 روز به صورت خود به خودی حتی بدون درمان خاصی از بین می‌رود.

در بیشتر موارد حتی پس از برطرف شدن عفونت، مایعی در گوش میانی وجود دارد که اگر طی بیش از 3 ماه از بین نرود ممکن است به درمان بیشتری نیاز باشد.

●عفونت گوش چگونه تشخیص داده می‌شود؟


پزشکان معاینه فیزیکی انجام داده و گوش را معاینه می‌کنند. آن‌ها از اتوسکوپ، ابزار کوچکی شبیه به چراغ قوه، برای دیدن پرده گوش استفاده می‌کنند.

●عفونت گوش چگونه درمان می‌شود؟

برای درمان عفونت گوش، پزشکان موارد زیادی را در نظر می‌گیرند، از جمله:

○نوع و شدت عفونت گوش

○هر چند وقت یک بار کودک دچار عفونت گوش می‌شود 

○این عفونت چقدر طول کشیده است

○سن کودک و عوامل تشدیدکننده 

○آیا عفونت بر شنوایی تاثیر می‌گذارد یا خیر

نوع اوتیت بر گزینه‌های درمانی تاثیر می‌گذارد. لازم نیست همه انواع عفونت با آنتی بیوتیک درمان شوند. از آنجایی که بیشتر عفونت‌های گوش، به خودی خود برطرف می‌شوند، بسیاری از پزشکان از رویکرد «صبر کن و ببین» استفاده می‌کنند.

آن‌ها برای کودکان چند روز بدون آنتی بیوتیک، دارو برای تسکین درد تجویز کرده تا ببینند که آیا عفونت بهتر می‌شود یا بدون تاثیر است.

مترجم: نگین خالقی 
منبع: KidsHealth