صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
کرم‌های ممنوعه در دوران بارداری

چرا برخی ترکیبات موجود در کرم‌ها در دوران بارداری ممنوع هستند؟

 

در دوران بارداری پوست به دلیل میزان بالای هورمون‌ها دچار تغییراتی می‌شود. به گفته کالج آمریکایی زنان و زایمان این تغییرات شامل بروز آکنه، ملاسما(لک‌های پوستی)، خشکی پوست و تلانکژکتازی یا همان عارضه رگ‌های عنکبوتی است. علاوه بر تغییرات پوستی، ناخن‌ها و موها نیز با درجات مختلفی تحت‌تاثیر تغییرات هورمونی دوران بارداری قرار می‌گیرند.

 

محصولات ممنوعه در دوران بارداری

 

برخی محصولات پوستی حاوی ترکیباتی هستند که استفاده از آنها به‌دلیل جذب آسان و احتمال ایجاد عوارض جانبی در دوران بارداری توصیه نمی‌شوند که در ادامه به آنها اشاره می‌شود:

 

روغن‌های ضروری

 

روغن‌های ضروری Essential oils به‌سرعت از طریق ساختارهای لیپیدی به پوست نفوذ می‌کنند و روی پروتئین‌های غشای سلولی تاثیر می‌گذارند تا تغییرات خاصی ایجاد کنند. استفاده از این محصولات به خانم‌های باردار و کودکان کم‌سن و سال توصیه نمی‌شود.

 

رتینول یا ویتامینA

 

برخی محصولاتی که برای مراقبت از پوست و روتین‌های بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرند حاوی نوعی رتینول به نام رتینوئیدها هستند. محصولاتی که بدون نسخه پزشک به فروش می‌رسند حاوی میزان اندکی از این ترکیبات هستند. 

 

در حالی که برخی از محصولاتی که توسط پزشک متخصص تجویز می‌شوند حاوی میزان زیادی از این ترکیبات هستند. در مطالعات مربوط به بیماری‌های جنین، نقش رتینوئیدهای موضعی همچنان بحث‌برانگیز و مورد مناقشه است؛ بنابراین استفاده از این ترکیبات در مرحله بارداری توصیه نمی‌شود.

 

کافئین

 

کرم‌هایی که برای کاهش ظاهر نامطلوب سلولیت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند حاوی میزان زیادی کافئین هستند. در واقع کافئین به دلیل عملکرد لیپولیتیک آن در سوزاندن چربی‌ها، یکی از پرمصرف‌ترین مواد فعال در کرم‌های ضدسلولیت محسوب می‌شود. 

 

با این حال استفاده از کافئین در دوران بارداری مورد منع مصرف دارد به دلیل اینکه توانایی عبور از جفت در دوران بارداری و همچنین ورود به شیر مادر در دوران شیردهی را دارد، بنابراین توصیه می‌شود از مصرف و استفاده از کافئین به هر شکلی از آن در دوران بارداری خودداری شود.

 

سالیسیلیک اسید

 

سالیسیلیک اسید به دلیل دارا بودن خواص ضدالتهابی در درمان آکنه بسیار مفید است. با این حال استفاده از محصولاتی که در ترکیبات خود حاوی این اسید با میزان بالا هستند در دوران بارداری ممنوع است. 

 

سالیسیلیک اسید جذب سیستمتیک دارد و استفاده از آن در دوران بارداری و شیردهی به دلیل نبود اطلاعات کافی در خصوص ایمنی آن توصیه نمی‌شود.

 

گلیکولیک اسید

 

گلیکولیک اسید یکی از پرمصرف‌ترین اسیدهای آلفاهیدروکسی موجود در محصولات آرایشی و لایه‌بردارهای درمان‌کننده آکنه است. با وجود اینکه این اسید معمولا جذب بالای و عوارض جانبی ندارد اما استفاده از آن در دوران بارداری به دلیل حساسیت پوست خانم‌های باردار توصیه نمی‌شود.

 

هیدروکینون

 

هیدروکینون قوی‌ترین کرم ضدلک در دنیا است که برای درمان انواع مختلف لک‌ها، ملاسما و کک و مک و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد. با وجود اینکه شواهدی مبنی برای بروز ناهنجاری یا عوارض جانبی روی جنین وجود ندارد اما توصیه می‌شود استفاده از این محصولات را به دلیل قدرت جذب بالای آن به حداقل برسانید.

 

پارابن‌ها

 

پارابن‌ها به عنوان مواد نگهدارنده مصنوعی در محصولات آرایشی و مراقبت‌کننده از پوست و بدن استفاده می‌شوند. به این معنی که این ترکیبات برای پیشگیری و به حداقل رساندن رشد کپک‌ها یا باکتری‌های آسیب‌رسان مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

 

با این حال پارابن‌ها با بروز اختلالات غدد درون‌ریز و مشکلات مربوط به تولید مثل در خانم‌ها و آقایان مرتبط هستند. علاوه‌براین ممکن است پوست نسبت به محصولات حاوی پارابن حساس شده و تحریک شود.

 

فتالات‌ها

 

فتالات‌ها ترکیبات شیمیایی هستند که در ترکیب برخی محصولات آرایشی بهداشتی وجود دارند و متاسفانه می‌توانند باعث بروز اختلال در سیستم غدد درون ریز شوند. این اختلالات نقش مهمی در سلامت باروری افراد دارد. استفاده از محصولات حاوی این ترکیبات برای خانم‌های باردار توصیه نمی‌شود.

 

فیلترهای شیمیایی


کرم‌های ضدآفتاب برای محافظت از پوست در برابر اشعه‌های ماورای بنفش و درمان و پیشگیری از ملاسما مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این حال «اکسی‌بنزون» و مشتقات آن که جزو فیلترهای پرمصرف در کرم‌های ضدآفتاب هستند برای خانم‌های باردار مضر بوده و می‌توانند تغییراتی ایجاد کنند.

 

تری کلراستیک اسید

 

تری کلراستیک اسید سلول‌های مرده پوست را از بین برده و سپس باعث تحریک رشد سلول‌های جدید در سطح پوست می‌شود. بنابراین لایه‌برداری با استفاده از ترکیبات و غلظت‌های مختلف اسیدها انجام می‌شود. خانم‌های باردار باید از پلینگ‌های عمیق خودداری کنند. به این دلیل که حساسیت پوستی آنها بالا است و مستعد ایجاد لک‌های پوستی هستند.

 

ترجمه: فاطمه مهدی‌پور

منبع:  etreparents