صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
دلایلی که ممکن است جراحی لیزیک چشم برای شما مناسب نباشد

دلایل اصلی که ممکن است عمل جراحی لیزیک برای چشم برای شما مناسب نباشد، به شرح زیر است:

کمتر از 18 سال سن دارید

نتایج لیزیک دائمی است. با این حال، چشم یک فرد می‌تواند در طول زندگی تغییر کند. بینایی می‌تواند به طور چشمگیری در طول سال‌های نوجوانی تغییر کند. به همین دلیل، نتایج لیزیک ممکن است موقت یا غیرقابل پیش‌بینی باشد. لیزیک برای افراد زیر 18 سال توصیه نمی‌شود.

باردار یا شیرده هستید

انجام لیزیک درست قبل یا بعد از بارداری توصیه نمی‌شود. نوسانات هورمونی و شاید احتباس مایعات می‌تواند باعث تغییراتی در نسخه اصلاحی بینایی زنان در دوران بارداری شود. 

تغییرات هورمونی می‌تواند منجر به خشکی چشم در دوران بارداری و شیردهی شود. خشکی چشم‌ها ممکن است باعث ناراحتی چشم‌ها شود و بهبودی را به تاخیر بیندازد. داروهایی که برای اتساع مردمک و بعد از عمل لیزیک تجویز می‌شوند، می‌توانند از طریق غشاهای مخاطی جذب شوند که می‌تواند برای جنین مضر باشد.

در حال مصرف دارو هستید

برخی از داروهای تجویزی می‌توانند با نتایج لیزیک تداخل داشته باشند. به عنوان مثال، برخی از استروئیدها ممکن است بهبودی را به تاخیر بیندازند و دید با بهترین تصحیح را کاهش دهند. داروهای آکنه می‌توانند باعث خشکی چشم شوند. خشکی چشم می‌تواند احتمال ایجاد اسکار قرنیه بعد از لیزیک را افزایش دهد.

بینایی شما پایدار نیست

اگر نسخه لنز یا عینک شما نوسان دارد، نامزد خوبی برای جراحی لیزیک نیستید. اکثر پزشکان ترجیح می‌دهند نسخه شما برای بیش از یک سال پایدار باشد. با این حال، یک سال حداقل است. نسخه‌ها ممکن است به دلایل مختلفی در نوسان باشند. منطقی است که قبل از انجام عمل لیزیک چشم از ثبات نسخه خود مطمئن شوید.

از سلامت عمومی خوبی برخوردار نیستید

برخی از بیماری‌ها می‌توانند بر نحوه بهبودی بدن پس از جراحی تاثیر بگذارند. بیماران مبتلا به بیماری‌های خودایمنی کاندیدای مناسبی برای لیزیک نیستند. بسیاری از شرایط خودایمنی باعث سندرم چشم خشک می‌شوند. 

سایر شرایط مانند دیابت، آرتریت روماتوئید، لوپوس، گلوکوم یا آب مروارید اغلب نتایج لیزیک را تحت تاثیر قرار می‌دهند. باید قبل از انجام لیزیک، در سال گذشته هیچ گونه عفونت یا آسیب چشمی نداشته باشید. عفونت و آسیب می‌تواند زخم قرنیه را به جای بگذارد که ممکن است اثرات مضری داشته باشد.

سندرم خشکی چشم دارید

فردی که دچار خشکی چشم است، خطر بروز ناراحتی قابل توجه پس از لیزیک و بدتر شدن احتمالی علائم خشکی چشم را افزایش می‌دهد. و می‌تواند بهبودی مناسب را به تاخیر بیندازد. به این معنا نیست که فرد نمی‌تواند لیزیک کند. اما پزشک شما را معاینه می‌کند تا شدت بیماری خشکی چشم را تعیین کند.

 گاهی اوقات بیماران قبل از عمل لیزیک تحت داروهای مخصوص خشکی چشم قرار می‌گیرند. برای کمک به خشکی چشم و به حداقل رساندن علائم ناخواسته ممکن است روش‌های خاصی مانند انسداد نقطه‌ای انجام شود.

مترجم: نرگس قاسمی پناه
منبع: verywellhealth