صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
آیا ملاتونین به ترمیم و بازسازی پوست کمک می‌کند؟

ملاتونین چطور عمل می‌کند؟ 

 

ملاتونین نوعی هورمون طبیعی است که به تنظیم چرخه خواب کمک می‌کند. این هورمون در ساعات شب (حدودا 9 شب) شروع به فعالیت می‌کند و همراه با هورمون رشد انسانی (HGH) نقش مهمی در بازسازی سلول‌های پوستی دارد. هم ترشح ملاتونین و هم ترشح HGH در این ساعات شب فعال می‌شوند تا به تسریع بازسازی پوست و فعالیت بهتر آنزیم‌های آنتی‌اکسیدانی کمک کنند. 

 

سومین هورمونی که برای ترمیم پوست مهم است، کورتیزول نام دارد که در واکنش به استرس فعال می‌شود. اگر ترشح این هورمون بیش‌ازحد باشد، پوست با مشکلاتی مانند تغییرات رنگدانه‌ای، کاهش قابلیت کشسانی و همچنین نمایان شدن خطوط ریز پوستی مواجه می‌شود. خواب شبانه کافی می‌تواند به کاهش سطح کورتیزول و کاهش اثرات مضر آن برای پوست کمک کند. ملاتونین، HGH و کورتیزول در کنار همدیگر به ترمیم آسیب‌های پوستی مرتبط با آلودگی هوا، پرتوهای فرابنفش خورشیدی و دیگر عناصر آسیب‌زا کمک می‌رسانند. 

 

روندهای بازسازی پوست چگونه عمل می‌کنند؟

 

ترمیم پوست براساس روندهای بهبودی مستمر در بافت پوست شکل می‌گیرد. این فرایند در لایه بالایی پوست شکل و در سلول‌های اپیدرم اتفاق می‌افتد که درواقع دائما درحال جایگزین‌سازی خودشان هستند. وقتی که جوان‌تر هستیم، مراقبت از پوست هم تا حدودی براساس روندهای طبیعی پیش می‌رود اما همزمان با افزایش سن، این فرایند جایگزین‌سازی ضعیف می‌شود و به تقویت نیاز دارد. البته عوامل بیرونی مانند استرس، آلودگی هوا و تماس غیرمحافظت‌شده با نور خورشید هم روندهای پیری پوست را سریع‌تر می‌کنند. 

 

چرا به ملاتونین در روتین مراقبت از پوست نیاز داریم؟ 

 

حالا که می‌دانید کدام هورمون‌ها در ترمیم و بازسازی پوست نقش دارند، وقت آن است که درباره ملاتونین موضعی و دلیل افزوده شدن آن محصولات حاوی این ماده به روتین مراقبت از پوست صحبت کنیم. 

 

ملاتونین موضعی درواقع پوست را برای تولید طبیعی آنزیم‌های آنتی‌اکسیدانی تحریک می‌کند. این آنزیم‌ها از پوست در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند، درحالی که عوامل مختلفی مانند پرتوهای ایکس،‌ اُزن، آلودگی هوا و مواد شیمیایی صنعتی در جهان امروزی دائما پوست ما را در معرض تماس با رادیکال‌های آزاد قرار می‌دهند. 

 

ملاتونین به افزایش تولید طبیعی HGH هم کمک می‌کند. بنابراین ملاتونین موضعی اساسا سرعت بازسازی پوست را افزایش می‌دهد، درحالی که این بازسازی با افزایش سن ضعیف می‌شود. همین عملکرد مهم ملاتونین است که قابلیت کشسانی یا حالت ارتجاعی پوست را تقویت می‌کند. 

 

ترجمه: ندا احمدلو   

منبع: lovelyskin