صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
بهترین اسیدهای آلفا هیدروکسی برای پوست‌های مختلف

با این‌حال‌، همه اسیدهای آلفاهیدروکسی برای همه انواع پوستی مناسب نیستند و درنتیجه هنگام انتخاب این محصولات باید گزینه سازگار با پوست خودتان را پیدا کنید. 

 

بهترین گزینه برای پوست عادی یا نرمال: لایه‌بردار حاوی اسید لاکتیک و اسید گلیکولیک

 

ترکیب دوگانه اسید لاکتیک و اسید گلیکولیک، گزینه خوبی برای پوست‌های عادی یا نرمال به‌وجود می‌آورد، درحالی که اضافه شدن اسید سالیسیلیک به‌عنوان نوعی اسید بتا هیدروکسی به این مجموعه واقعا کیفیت آن را ارتقا می‌دهد. همه این ترکیبات دارای قدرت لایه‌برداری بالایی هستند و درنتیجه روزنه‌های مسدود پوست را باز می‌کنند، درحالی که نقش مثبتی هم در صاف‌سازی پوست‌های زبر و کدر دارند. 

 

بهترین گزینه برای پوست خشک: مرطوب‌کننده حاوی اسید لاکتیک 

 

خاصیت مرطوب‌کنندگی اسید لاکتیک و ملایم بودن نسبی این ماده باعث می‌شود که اسید لاکتیک درنهایت گزینه مناسبی برای پوست‌های خشک باشد. قرار گرفتن اسید لاکتیک در کنار ترکیبات آبرسان و آنتی‌اکسیدانی درون یک مرطوب‌کننده باکیفیت باعث می‌شود که هم آبرسانی خوبی برای پوست‌های خشک انجام بگیرد و هم روزنه‌های پوستی در این نوع از پوست‌ها پاکسازی شوند. 

 

با اضافه کردن چند قطره آب به مرطوب‌کننده حاوی اسید لاکتیک می‌توانید محصول را برای استفاده رقیق‌تر کنید، درحالی که اگر به بافت غلیظ‌تری نیاز داشته باشید، فقط کافی است که پوست را به مقدار بیشتری از مرطوب‌کننده حاوی این ماده آغشته کنید.

 

بهترین گزینه برای پوست چرب یا مستعد آکنه: پاک‌کننده حاوی اسید گلیکولیک 

 

اسید گلیکولیک به لایه‌برداری از سطح پوست کمک می‌کند، سلول‌های پوستی مرده را از بافت پوست جدا می‌سازد و درنتیجه با بیرون کشیدن آنها از روزنه‌های پوستی به جلوگیری از بروز آکنه کمک می‌کند. کیفیت اسید گلیکولیک در جهت مبارزه با آکنه زمانی بهتر می‌شود که این ماده با اسید سالیسیلک (نوعی اسید بتا هیدروکسی) ترکیب شود. درواقع اسید سالیسیلیک به پاکسازی عمق روزنه‌های پوستی کمک می‌رساند و در ادامه کیفیت فعالیت اسید گلیکولیک را افزایش می‌دهد.

 

بنابراین پاک‌کننده‌ها یا شوینده‌های حاوی اسید گلیکولیک و اسید سالیسیلک واقعا گزینه‌های مطلوبی برای پوست‌های چرب یا مستعد آکنه هستند. اضافه شدن ترکیبات آنتی‌اکسیدانی، مواد معدنی و ویتامین C به این پاک‌کننده یا شوینده‌ها نیز اثربخشی آنها را بیشتر می‌کند. 

 

بهترین گزینه برای پوست‌ حساس: تونر حاوی اسید ماندلیک و اسید لاکتیک 

 

افراد دارای پوست حساس باید از انواع ملایم‌تر و رقیق‌تر اسیدهای آلفاهیدروکسی مانند اسید لاکتیک و اسید ماندلیک استفاده کنند تا به پوست خودشان آسیب نرسانند. تونرهای حاوی این دو ماده گزینه واقعا مناسبی برای پوست‌های حساس هستند و به گونه‌ای طراحی شده‌اند که نقش مثبتی در صاف‌سازی و روشن‌سازی پوست داشته باشند، بدون اینکه باعث شکل‌گیری تحریکات پوستی شوند. 

 

وجود اسید هیالورونیک در تونرهای حاوی این دو ماده هم کیفیت آبرسانی تونر مناسب برای پوست‌های حساس را افزایش می‌دهد، درحالی که ترکیبات ملایمی مانند آلوئه‌ورا می‌توانند خاصیت ضدالتهابی تونرها را بیشتر کنند. 

 

ترجمه: ندا احمدلو   

منبع: lovelyskin