صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
عفونت‌های‌ مجموعه مایکوباکتریوم آویوم(MAC)چیست؟

●ام ای سی MAC  از دو نوع مایکوباکتریوم غیر سلی تشکیل شده است: مایکوباکتریوم آویوم و مایکوباکتریوم اینتراسلولار. این باکتری‌ها عموماً  قابل تشخیص نیستند، بنابراین اغلب آنها را به عنوان مجموعه مایکوباکتریوم آویوم دسته‌بندی می‌کنند.

●ام ای سی در همه جای محیط وجود دارد و به طور معمول افراد با سیستم ایمنی معمولی را بیمار نمی‌کند، اگرچه این امر غیر ممکن نبوده و امکان پذیر است.

● در ادامه درباره انواع، علائم، عوامل خطر و گزینه‌های درمانی موجود برای عفونت‌های مایکوباکتریوم آویوم بیشتر بدانید.

●انواع عفونت های کمپلکس مایکوباکتریوم آویومسه نوع اصلی عفونت مایکوباکتریوم آویوم وجود دارد که  عبارتند از:

عفونت های MAC ریوی

○عفونت های MAC ریوی،ریه‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این عفونت شایع ترین نوع MAC است و عمدتاً بر افرادی که زمینه بیماری ریوی دارند، تاثیر می‌گذارد.

○عفونت های MAC منتشر، زمانی رخ می‌دهد که عفونت در سراسر بدن پخش شده باشد. این نوع عفونت معمولاً در افرادی که مبتلا به ایدز پیشرفته هستند دیده می‌شود.

○لنفادنیت مرتبط با MAC یک نوع عفونت MAC است که باعث تورم غدد لنفاوی یا ساختارهای کوچک در سراسر بدن می‌شود که به عنوان فیلتری برای مواد مضر عمل می‌کند.

علائم عفونت مایکوباکتریوم آویوم

علائم عفونت MAC بسته به نوع عفونت و ناحیه آسیب دیده‌ی بدن متفاوت خواهد بود.علائم عفونت ریوی MAC  به کندی شروع می‌شود و در طول زمان به صورت تدریجی وخامت پیدا می‌کند. علائم آن ممکن است شامل موارد زیر باشد:

○سرفه کردن

○کاهش وزن

○تب○خستگی

○تعریق شبانه

علائم عفونت MAC منتشر، شامل:

○تب

○تعریق

○خستگی

○کاهش وزن

○اسهال

○تنگی نفس

○درد شکم

○کم خونی

عفونت‌های پیچیده مایکوباکتریوم آویوم، علل و عوامل خطر آن

مایکوباکتریوم آویوم ام ای سی در همه جا در محیط وجود داشته و در خاک، گرد و غبار، آب و غذا یافت می‌شود و در هنگام نفس کشیدن یا قورت دادن آب از طریق هوا وارد بدن می‌شود. 

مجموعه مایکوباکتریوم آویوم، افرادی با سیستم ایمنی سالم را بیمار نمی‌کند و این در حالی است که عفونت‌های مجموعه مایکوباکتریوم آویوم ارثی نبوده و فرد باید در معرض یکی از انواع باکتری‌های مرتبط باشد تا به این بیماری مبتلا شود. گزارش‌های متعددی مبنی بر ابتلای بیش از یک عضو خانواده به عفونت MAC وجود دارد.

●درمان عفونت‌های مجموعه مایکوباکتریوم آویوم، بسته به نوع عفونت MAC (لنفادنیت ریوی، منتشر یا MAC مرتبط) و همچنین ابتلای بیمار به سایر بیماری‌های پزشکی از  جمله HIV،COPD یا سرطان، متفاوت است.

مترجم: نگین خالقی 
منبع: Everydayhealth