صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
کالری‌سوزی، ارمغان زمستان برای کمک به تناسب اندام

خوردن دمنوش‌، سوپ و آش، پوشیدن لباس گرم و افزایش دمای محیط در گرم‌ نگه‌داشتن بدن در مواجه با سرما تاثیر جدی دارد. اما جالب است بدانید که بدن به‌طور طبیعی در چنین شرایطی مقدار بیشتری کالری مصرف می‌کند تا بتواند دمای درونی را در حد مطلوب حفظ کند. این پدیده، ترموژنز نام دارد. دمای بدن انسان صرفنظر از دمای محیط باید بین 5/36 تا 37 درجه سانتی‌گراد باشد. این تعادل دمایی تحت‌تاثیر فرایندی است که تحت‌تاثیر سوخت‌وساز حدود 150 کیلوکالری در روز اتفاق می‌افتد. زمانی که هوا سرد می‌شود، متابولیسم بدن برای اینکه دمای درونی را در حد 37 درجه سانتی‌گراد نگه دارد، تغییر می‌کند که در نتیجه منجر به افزایش سوخت‌وساز کالری می‌شود. 

 

سرما و کاهش وزن؛ چگونه؟!

اما نکته‌ای که باید در نظر گرفت اینکه افزایش کالری‌سوزی در زمستان الزاما منجر به کاهش وزن نمی‌شود و نمی‌توان انتظار داشت اضافه وزن خیلی سریع و فقط تحت‌تاثیر سرما اتفاق بیفتد. برای اینکه کالری‌سوزی در کاهش وزن موثر باشد لازم است اصول تغذیه صحیح حتما رعایت گردد. در واقع، مقدار کالری دریافتی از غذاها تغییری نمی‌کند و تنها در صورتی کالری‌سوزی بیشتر در هوای سرد می‌تواند تاثیرگذار باشد که سطح کالری دریافتی کاهش یابد. 

 

برای کاهش وزن همواره باید غذاخوردن در حجم کم، رعایت تعادل غذایی و تحرک منظم را در برنامه روزانه رعایت کرد. نکته مهم دیگر اینکه بعضی افراد در روزهای سرد، دویدن را به‌عنوان راهکاری برای کمک به کاهش وزن انتخاب می‌‌کنند. گرچه این تمرین ورزشی مفید است اما به‌دلیل افزایش ضربان قلب برای افراد ضعیف یا کسانی که عادت به چنین تمرینات ورزشی ندارند، می‌تواند زمینه‌ساز بروز مشکلات قلبی باشد. 

 

همچنین توجه به این نکته اهمیت دارد که سرما بدن را خسته می‌کند و در برابر عوامل بیرونی آسیب‌پذیر می‌کند که احتمال ابتلا به بیماری بیشتر می‌شود. از همین‌رو، برای محافظت بدن لازم است میوه‌ها و سبزیجات سرشار از ویتامین‌های مختلف و خوراکی‌هایی مانند نان سبوس‌دار، برنج قهوه ای، سیب‌زمینی و...  که به‌تدریج موجب افزایش قند خون می شوند، در رژیم غذایی باشند. 

 

ترجمه: مریم سادات کاظمی

منبع:TopSante.fr

نوشیدنی‌های سرشار از آهن را در رژیم غذایی بگنجانید! 

اگر قصد کاهش وزن دارید، این مواد غذایی را حذف نکنید!
4 ماده غذایی که باید در فصل زمستان مصرف کنید!