صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
خواص دمنوش بابونه برای روزهای سرد

در ادامه همین مطلب به فواید عادت به خوردن این دمنوش اشاره خواهیم کرد که به ترتیب عبارتند از: 

 

بهبود مشکلات گوارشی

در صورت ابتلا به مشکلات گوارشی مانند التهاب معده، زخم مجاری گوارشی، اسهال و نفخ، بابونه راهکار بسیار موثری است. در چنین مواردی توصیه می‌شود دمنوش بابونه پس از هر وعده غذا میل شود. بابونه به‌طور موثر می‌تواند با باکتری‌های عامل مشکلات گوارشی مقابله کند و در عین‌حال آسیبی به باکتری‌های مفید موسوم به فلور روده‌ای نمی‌رسد. این گیاه همچنین حاوی فلاونوئیدهاست که عملکرد ضدالتهاب و ضداسپاسم دارد و در شرایط افزایش اسیدیته گوارشی به تسکین روده‌ها کمک می‌کند. البته بهتر است هنگام تهیه دمنوش، درب ظرف بسته باشد تا ترکیبات فعال آن تبخیر نشود. 

 

تسکین دردهای قاعدگی

بعضی از خانم‌ها طی روزهای نخست سیکل قاعدگی دچار دردهای شدیدی می‌شوند که گاه در فعالیت‌های روزمره نیز تاثیر می‌گذارد. دمنوش بابونه به تسکین این دردها که با احساس گرفتگی در قسمت پایین شکم همراه است، کمک می‌کند و توصیه می‌شود چند نوبت در روز میل شود. البته این نوشیدنی پس از دوران یائسگی نیز مفید است و به بهبود علائم تغییرات هورمونی مانند تپش قلب کمک می‌کند. 

 

کمک به رفع درد گلو

تاثیر ضدالتهابی بابونه به تسکین گلودرد کمک می‌کند. خواص ضدباکتریایی بابونه نیز موجب از بین‌رفتن باکتری‌‌های عامل بروز درد می‌شود. البته علاوه بر میل‌ کردن دمنوش بابونه، می‌توان آن را در گلو نیز غرغره کرد. 

 

حفظ آرامش و بهبود کیفیت خواب

همان‌طور که اشاره شد یکی از خواص بابونه، تسکین درد است و از همین‌رو برای بهبود سردرد و میگرن مفید خواهد بود. توجه به این نکته ضروری است که سردرد در بسیاری موارد ناشی از استرس و خستگی است که یک فنجان دمنوش بابونه پیش از خواب با تاثیر بر کیفیت خواب و ایجاد آرامش، این حالات ناخوشایند را نیز تسکین می‌دهد. 

 

و اما چطور دمنوش بابونه را آماده کنیم؟

برای تهیه دمنوش بابونه کافی است آب را به‌جوش آورید و سپس از روی حرارت بردارید تا دمای‌ آن به 85 تا 90 درجه سانتی‌گراد برسد. سپس مقداری از گل‌های خشک بابونه را در آب بریزید و صبر کنید حدود 10 تا 15 دقیقه دم بکشد. 

 

بعضی افراد تمایل دارند دمنوش را خنک میل کنند که مانعی ندارد و می‌توان در 3 نوبت در روز از این نوشیدنی استفاده کرد. یادتان باشد که این دمنوش فاقد تانن و کافئین است و به همین‌ دلیل برای کودکان نیز مفید خواهد بود. البته دمنوش بابونه طعم خوشایندی دارد و می‌‌توان در تهیه انواع کمپوت، دسر و... از آن استفاده کرد. 

 

ترجمه: مریم سادات کاظمی

منبع:Passportsante.fr

نوشیدنی‌های سرشار از آهن را در رژیم غذایی بگنجانید! 

6 توصیه‌‌ برای داشتن صبحانه بدون شکر اضافی​​​
در پیروی از رژیم مدیترانه‌ای این توصیه ها را رعایت کنید!​​​