صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
نکته های مهم درباره شستشوی لباس‌ها با ماشین لباسشویی

کدام باکتری‌ها؟ ویروسها و قارچ ها در عرض چند روز می میرند اما گروهی از باکتریها از جمله باکتری سالمونلا (Salmonella) و ای کولای (E.coli) که باعث اسهال میشوند میتوانند تا هفتهها به حیات خود ادامه دهند. باکتری استافیلوکوکوس (Staphylococcus)، عامل عفونت‌های پوستی استافیلوکوکی، ممکن است حتی تا یک ماه فعال باقی بماند. حالا در نظر بگیرید که لباس‌های مرطوب خودتان را مثلا پس از بازگشتن از باشگاه ورزشی داخل سبد لباس‌های چرک انداخته‌اید. این باکتری ها می‌توانند در آن محیط مناسب به رشد و تکثیر خود ادامه دهند.

 

نکته های مهم درباره شستشوی لباس‌ها با ماشین لباسشویی

 

بو کردن لباس‌ها کافی نیست معمولا بوی لباس نشان می‌دهد که آیا لباس چرک است و باید آن را بشوئیم یا اینکه شسته شده است. اما همیشه بینی شما درست تشخیص نمی‌دهد و اغلب بینی نمی‌تواند بوی میکروب‌ها را احساس کند. بوی ناخوشایند لباس ناشی از بوی عرق بدن و چربی پوست بدن است که با لباس در تماس قرار گرفته و نه بوی میکروب‌ ها. اگر از شسته بودن لباس مطمئن نیستید حتما آن را بشوئید. چرک‌ترین لباس کدام است؟ لباس زیر معمولا آلوده‌ترین لباس است زیرا در ارتباط مستقیم با ناحیه تناسلی و مقعدی قرار دارد. بنابراین ممکن است لباس آلوده به باکتری‌های مدفوع یا قارچ‌های ناحیه تناسلی باشد. لباس کودکان به خصوص می‌تواند آلوده به میکروب باشد کودک میکروب‌ها را از بسیاری از مکان‌ها یا وسایلی که شما حتی تصورش را نمی‌توانید بکنید با خود حمل می‌کند، مانند صندلی ماشین، تلفن موبایل شما، تبلت، وسایل ورزشی پارک، ظرف غذا، کوله پشتی خود و یا اسباب بازی حیوان خانگی شما. برای اینکه احتمال انتقال این میکروب‌ها را از کودکان به سایر اعضای خانواده به حداقل برسانید لباس کودکان را جدا بشوئید. همچنین اگر فردی از اعضای خانواده دچار اسهال است یا سرما خورده بهتر است لباس او را هم جداگانه بشوئید.

 

نکته های مهم درباره شستشوی لباس‌ها با ماشین لباسشویی

 

حوله‌ها را جداگانه بشوئید حوله‌ها به دلیل اینکه نسبت به لباس زمان طولانی‌تری مرطوب می‌مانند، حامل میکروب بیشتری هستند و بهتر است با سایر لباس‌ها شسته نشوند. حوله‌های آشپزخانه که معمولا با گوشت خام در آشپزخانه در تماس قرار می‌گیرند ممکن است حامل میکروب "سالمونلا" و یا "ای کولای" یا سایر باکتری‌ها باشند بهتر است. حوله های آشپزخانه هم جدا از سایر لباس ها شسته شود. لباس‌های چرک را لمس کرده اید؟ دستانتان را بشوئید زمانی که لباس های چرک را داخل ماشین لباسشویی می‌اندازید یا حتی پس از اینکه لباس‌های شسته شده را از ماشین بیرون می‌آورید، میکروب‌های روی لباس‌ها به دستان شما منتقل می‌شود پس حتما پس از انجام کار دستان خود را با آب و صابون بشوئید. هر گاه لباس‌های چرک را لمس می‌کنید حتما دستان خود را با آب و صابون بشوئید. با رعایت این اصل بهداشتی احتمال بیمار شدن خود را کمتر می‌کنید.

 

مطمئنا مایل نیستید که میکروب را در خانه خود، جایی که افراد خانواده تان زندگی می کنند پخش کنید. بهترین روش برای شستن لباس‌ها درجه ماشین لباسشویی را روی درجه داغ بگذارید تا میکروب های روی لباس ها کشته شوند. و اگر ماشین خشک کن در منزل دارید لباس‌ها را 45 دقیقه درماشین خشک کن قرار دهید. برای تمیز کردن لباس های سفید از محلول سفید کننده و برای تمیز کردن لباس های رنگی از محلول پر اکسید استفاده کنید. برای اینکه میکروب ها و یا ویروس های روی لباس ها از بین بروند لازم است که درجه آب شستشوی لباس 104 درجه فارنهایت باشد. نور خورشید می تواند میکروب‌ها را از بین ببرد اگر بنا است که لباس‌ها روی بند رخت خشک شود بهتر است بند رخت در بیرون از منزل و در هوای آزاد و زیر آفتاب باشد نه در داخل منزل. نور ماوراءالبنفش خورشید می‌تواند هر گونه میکروب یا ویروس را که روی لباس است از بین ببرد.

 

البته خشک کردن لباس‌ها در هوای آزاد ممکن است حساسیت فصلی افرادی را که نسبت به گرده گل ها آلرژی دارند تحریک کند زیرا گرده‌های گل ها با جریان باد روی لباس ها قرار می گیرند. ماشین لباسشویی خود را تمیز کنید میکروب‌ها ممکن است پس از شستن لباس‌ها در ماشین لباسشویی باقی بمانند و به لباس‌هایی که بار بعدی به درون ماشین می‌ریزید منتقل شوند. اگر در بین دفعات شستشو آب در داخل ماشین باقی بماند فضای مناسبی را برای رشد میکروب ها فراهم می‌آورد. برای از بین بردن میکروب‌های داخل ماشین، ماهی یکبار بدون اینکه لباسی داخل ماشین بریزید، ماده سفید کننده "کلرین" را داخل ماشین بریزید و آن را روشن کنید تا فضای داخل ماشین پاکیزه شود.

 

اگر در منطقه‌ای زندگی می کنید که هوایی مرطوب و گرم دارد یا اگر لباسها بیش از اندازه چرک است، شستشوی ماشین لباسشویی را در فواصل زمانی کمتر انجام دهید. اگر پس از شستشوی ماشین با ماده سفید کننده بنا بود که لباس‌های رنگی را داخل ماشین بریزید حتما یکبار اجازه بدهید تا ماشین با آب خالی شسته شود تا مبادا ذرات باقی مانده کلرین رنگ لباس‌ها را خراب کند. داخل مخزن ماشین لباسشویی را پس از هر بار شستشو ضدعفونی کنید هر بار که لباس های شسته شده را از ماشین بیرون می آورید داخل مخزن ماشین را یک دستمال و اسپری ضدعفونی کننده تمیز کنید به این ترتیب امکان رشد میکروب را در صورت وجود به حداقل می رسانید.

 

منبع:WebMd ترجمه: سیما اخلاقی