صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
نحوه درمان خشکی چشم

اگر با خشکی چشم دست‌و‌پنجه نرم می‌کنید، موارد زیر ممکن است به تسکین چشم کمک کند:

• یک کمپرس گرم روی چشمان خود قرار دهید: می‌تواند به آزاد شدن روغن در غدد میبومین که مسئول تولید روان‌کننده‌های چربی در اشک هستند کمک کند.

• به خوبی هیدراته بمانید: کم آبی یکی از عوامل موثر در بیماری خشکی چشم است. نوشیدن آب زیاد می‌تواند به کم آبی بدن نیز کمک کند.

• سیگار را ترک کنید و از دود سیگار دوری کنید: دود نه تنها چشم را تحریک می‌کند بلکه باعث کوچک شدن رگ‌های خونی در چشم می‌شود. همچنین به طور مستقیم چربی‌های اشک را تجزیه می‌کند و باعث می‌شود که آنها سریعتر تبخیر شوند.

• در بیرون از منزل از عینک آفتابی استفاده کنید: اشعه ماوراء بنفش خورشید نه تنها به قرنیه و شبکیه چشم آسیب می‌رساند، بلکه می‌تواند غدد اشکی را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

• به چشمان خود استراحت دهید: خستگی چشم و خشکی چشم دست به دست هم می‌دهند. زمانی که با کامپیوتر کار می‌کنید به طور مکرر استراحت کنید و هر ساعت چند بار چشمان خود را ببندید. همچنین باید از استفاده طولانی مدت از لنزهای تماسی خودداری کنید. با استفاده از عینک به چشمان خود استراحت دهید.

• محیط خود را بهینه کنید: از یک مرطوب‌کننده استفاده کنید تا هوای خانه بیش از حد خشک نشود. یک فیلتر هوا با کیفیت بالا اضافه کنید تا مواد آلرژی‌زا و محرک هوا را از بین ببرید.

پلک زدن: هر چقدر هم که ساده به نظر برسد، مردم اغلب وقتی به لپ‌تاپ یا بازی ویدیویی خیره می‌شوند، پلک زدن را متوقف می‌کنند. اگر مدام چشمان خود را می‌مالید یا متوجه می‌شوید که هنگام خیره شدن به صفحه بینایی تغییر می‌کند، احتمالاً به این دلیل است که پلک نمی‌زنید.

اگر درمان‌های خانگی برای کاهش خشکی چشم‌ کافی نیست، برخی از درمان‌های معمول و نسبتاً ارزان بدون نسخه وجود دارند که می‌توانند به شما کمک کنند.

اشک مصنوعی

قطره‌های چشمی روان‌کننده معمولا به عنوان اشک مصنوعی شناخته می‌شوند. آنها می‌توانند با افزودن رطوبت و روان‌کننده تسکین موقتی ایجاد کنند.

پمادهای روان‌کننده چشم

اگر اشک مصنوعی تسکین کافی را ایجاد نمی‌کند یا اینکه مکرراً از اشک مصنوعی استفاده می‌کنید، پمادهای روان‌کننده چشم گزینه خوبی هستند. پمادها غلیظتر هستند و مدت بیشتری در چشم می‌مانند.

اگر درمان‌های خانگی و داروهای بدون نسخه نمی‌توانند تسکین دهند، با پزشک خود در مورد داروهای چشمی قوی‌تر صحبت کنید.

مترجم: نرگس قاسمی پناه
منبع: verywellhealth