صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
آیا بیضه های مردان مخزن کورونا ویروس است؟

آنها این نظریه را مطرح کردند که پاکسازی ویروس کووید-۱۹ در مردان ممکن است بیشتر از زنان طول بکشد. برای تحقیق ، آنها ۶۸ شرکت کننده در سنین ۳ تا ۷۵ ساله را مورد آزمایش قرار دادند.

 

در این گروه کوچک از شرکت کنندگان ، دانشمندان دریافتند که زنان به طور متوسط 2 روز زودتر از مردان ، ویروس را از بدنشان حذف می‌کنند. آنها به دنبال دریافت این یافته بودند که چرا پاکسازی ویروس در بدن مردان طولانی‌تر است.

 

در جواب می توان گفت که ویروس جدید کرونا ( SARS-CoV-2) برای ورود به بافت انسانی به گیرنده خاصی احتیاج دارد. این گیرنده با نام آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE2) در مناطق مختلف بدن از جمله ریه ها و بیضه ها ظاهر می شود. آنها بافت های مختلف بدن را از نظر ظهور ویروس مورد مطالعه قرار دادند و به این نتیجه رسیدند که تجمع کووید-۱۹ در ریه و در بافت بیضه به علت وجود این گیرنده‌ها بیشتر است.

 

در نتیجه مقادیر زیاد ACE2 در بیضه ها وجود ویروس کووید-۱۹ را در آنها افزایش می‌دهد که می تواند نقش مهمی را در ماندگاری ویروس در بدن مردان ایفا کند البته باید مورد تحقیقات و مطالعه بیشتری قرار بگیرد.

 

دکتر راد میچل ، مشاور افتخاری غدد درون ریز کودکان در دانشگاه ادینبورگ در انگلستان ، می گوید: "این یک مطالعه کوچک است که شامل تعداد نسبتاً کمی از بیماران است. پیشنهاد این که بیضه ها به عنوان مخزن ویروس عمل می کنند در واقع آزمایش نشده است. به طور کلیدی ، این مطالعه تعیین نمی کند که هر فرد به چه میزان به این بیماری مبتلا شده است ، بنابراین نمی توان دقیقاً مدت زمان عفونت را تعیین کرد."

 

دکتر میچل همچنین توضیح می دهد که اگرچه ACE2 برای ورود ویروس به سلول مهم است، پروتئین های دیگر نقش دارند. حضور ACE2 لزوماً دلالت بر این ندارد که ویروس می‌تواند در بیضه وارد شود یا بماند.

 

پروفسور پائولو ماددو متخصص قلب و عروق دانشگاه بریستول انگلیس دو نظریه مهم در این رابطه دارد. او می‌گوید که اگر این نظریه درست باشد وبیضه مخزنی برای ویروس باشد بایستی مواردی چون التهاب بیضه را در بیماران مشاهده کنیم که همان طور که می‌دانیم علامت شایعی نیست.

 

او ادامه می‌دهد که عوامل متعددی چون تفاوت در عوامل خطرساز  و محافظت زنان به علت داشتن هورمون های زنانه وهمچنین داشتن دو کروموزوم X می تواند از عوامل محافظت بیشتر زنان وماندگاری بیشتر ویروس در مردان باشد.

 

مترجم: بهناز حکیمانه