صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
آیا می‌توان با یک ریه زندگی کرد؟

پنومونکتومی یک روش جراحی تهاجمی است که خطر عوارض جدی از جمله موارد زیر را دارد:

• آریتمی‌های قلبی: پس از پنومونکتومی، قلب ممکن است ریتم غیرطبیعی را تجربه کند که معمولاً فیبریلاسیون دهلیزی است. در این ریتم، قسمت بالای قلب (دهلیزها) خیلی سریع می‌زند و باعث ایجاد ضربان قلب بسیار سریع و نامنظم می‌شود.

• ذات‌الریه: ماندن عفونت باکتریایی ریه در آن پس از پنومونکتومی شایع است. به دلیل خطر ورود باکتری به ریه در حین بستری شدن در بیمارستان و انجام چندین روش پزشکی است.

• آمبولی ریه: لخته خونی است که در رگ‌های خونی ریه‌ها رسوب کرده است. می‌تواند یک عارضه بالقوه تهدید‌کننده زندگی پس از پنومونکتومی باشد.

• ادم ریوی: وضعیتی است که در آن مایع در ریه‌ها جمع می‌شود و باعث تنگی نفس می‌شود.

• آمپیم: پس از برداشتن ریه، فضای باقی‌مانده می‌تواند پر از مایع شود. ممکن است این مایع عفونی شود. این عفونت می‌تواند باعث ایجاد یک ناحیه پر از چرک به نام آمپیم شود.

• فیستول برونکوپلورال: منفذی است که بین پوشش ریه و راه هوایی ایجاد می‌شود. می‌تواند پس از پنومونکتومی در ناحیه‌ای به نام استامپ اتفاق بیفتد، جایی که راه هوایی اصلی پس از برداشتن ریه بسته شده است.

در دوره بلافاصله پس از پنومونکتومی، ممکن است احساس خستگی و ناراحتی زیادی داشته باشید. مصرف داروهای ضد درد در صورت لزوم می‌تواند به کاهش درد پس از عمل کمک کند.

بازتوانی ریوی احتمالاً به عنوان بخشی از بهبودی طولانی مدت پس از پنومونکتومی تجویز می‌شود. در طول توانبخشی ریوی، تکنیک‌های مختلف تنفسی آموزش داده می‌شود. فعالیت و ورزش به تدریج افزایش می‌یابد تا مطمئن شوید که با خیال راحت انجام می‌شوند. می‌تواند به شما کمک کند پس از این جراحی به روشی ایمن‌تر و موثرتر بهبود پیدا کنید.

چشم‌انداز شما پس از پنومونکتومی می‌تواند به هر گونه عارضه‌ای که پس از جراحی و عود سرطان تجربه می‌کنید بستگی داشته باشد.

مطالعات نشان می‌دهد که تقریباً 37 درصد از افرادی که تحت این عمل قرار می‌گیرند، عوارض بعد از عمل خواهند داشت. کسانی که پنومونکتومی چپ انجام می‌دهند اغلب بعد از جراحی بهتر عمل می‌کنند. تفاوت‌های آناتومیکی بین ریه چپ و راست، پنومونکتومی راست را به خطر بیشتری برای عوارض بعد از عمل تبدیل می‌کند.

مترجم: نرگس قاسمی پناه
منبع: verywellhealth