صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
نکاتی که باید در مورد ایست قلبی بدانید

ایست قلبی بسیار کشنده است

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری حدود 90 درصد از افرادی که در خارج از بیمارستان دچار ایست قلبی می‌شوند، از آن جان سالم به در نمی‌برند

بازماندگان ایست قلبی می‌توانند با مشکلات سلامتی پایدار روبرو شوند

آسیب مغزی خفیف تا شدید ناشی از کمبود اکسیژن به مغز در بازماندگان ایست قلبی رایج است، که اغلب پس از ترخیص از بیمارستان به توانبخشی فشرده نیاز دارند. بین 30 تا 50 درصد از بازماندگان دچار نقص‌های شناختی می‌شوند و به طور نامتناسبی تحت فشار بیماری روانی هستند

ایست قلبی یک حمله قلبی نیست

ایست قلبی و حمله قلبی کاملاً متفاوت هستند. در ایست قلبی، قلب از تپش می‌ایستد و نمی‌توانید منتظر خدمات اورژانس باشید. 

یک فرد کاملاً بی‌پاسخ خواهد بود و شما باید فوراً احیای قلبی ریوی را شروع کنید. در مقابل، زمانی که فردی دچار حمله قلبی می‌شود، زمانی اتفاق می‌افتد که جریان خون به قلب مسدود می‌شود، علائمی مانند درد قفسه سینه و تنگی نفس را تجربه می‌کند، اما همچنان هوشیار و پاسخگو هستند.

 دریافت فوری مراقبت‌های پزشکی مهم است، اما بر خلاف ایست قلبی، قبل از رسیدن خدمات پزشکی اورژانس برای حمله قلبی نیازی به درمان نیست.

ایست قلبی می‌تواند بدون هشدار برای هر کسی اتفاق بیفتد

می‌تواند برای یک ورزشکار نیز اتفاق بیفتد. اما در بسیاری از موارد، ایست قلبی در افرادی با عوامل خطر شناخته شده اتفاق می‌افتد. یکی از علل اصلی ایست قلبی، بیماری عروق کرونر است، وضعیتی که قابل درمان و کنترل است. سایر شرایط سلامتی که خطر آن را افزایش می‌دهند شامل آریتمی‌های خاص و همچنین کاردیومیوپاتی‌ها است که پمپاژ خون در سراسر بدن را دشوار می‌کند.

ایست قلبی فقط در طول فعالیت بدنی اتفاق نمی‌افتد

در تصویرهای تخیلی ایست قلبی، یک شخصیت اغلب در حین انجام نوعی کار سخت جسمی از حال می‌رود. در زندگی واقعی، زمانی که ایست قلبی اتفاق می‌افتد، ممکن است فردی در حال انجام کاری که از نظر جسمی مضر است، نباشد. حدود 7 مورد از هر 10 مورد زمانی رخ می‌دهد که فرد در خانه است.

احیای قلبی ریوی برای بقا در ایست قلبی بسیار مهم است

اگر در چند دقیقه اول ایست قلبی انجام شود، می‌تواند شانس زنده ماندن فرد را دو یا سه برابر کند

مترجم: نرگس قاسمی پناه
منبع: everydayhealth