صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
مراقبت از پوست و اگزما

دکتر اوریت مارکوویتز (متخصص پوست‌ومو) می‌گوید که استفاده از ضدعفونی‌کننده‌های برپایه الکل و شستن و خشک کردن مداوم دست‌ها می‌تواند باعث خشکی شدید و ترک‌خوردگی پوست و همچنین تشدید اگزما شود. با این‌حال، راهکارهای هوشمندانه می‌توانند در پیشگیری از بروز این مشکلات پوستی به افراد مبتلا به اگزما کمک کنند. 

 

غلظت الکل موجود در ضدعفونی‌کننده نباید بیشتر از 60 تا 65 درصد باشد 

 

شاید بتوان گفت که محصولات ضدعفونی‌کننده، آزاردهنده‌ترین محصولات برای پوست‌های مبتلا به اگزما، خشک و ترک‌خورده هستند. اما دکتر مارکوویتز می‌گوید که با یک ترفند ساده می‌توان تحریکات پوستی ناشی از به‌کارگیری این محصولات را تا حدود زیادی کاهش داد. 

 

درواقع افراد مبتلا به اگزما دنبال آن دسته از محصولات ضدعفونی‌کننده بگردند که غلظتشان نهایتا به 60 تا 65 درصد می‌رسد. این غلظت الکل می‌تواند میکروب‌های نهفته در پوست دست را نابود کند، اما پوست دست را بیش‌ازحد نمی‌سوزاند و باعث شکل‌گیری تحریکات پوستی نمی‌شود. 

 

به‌گفته دکتر مارکوویتز، ضدعفونی‌کننده حاوی گلیسرین، آلوئه‌ورا یا دیگر ترکیبات آبرسان اساسا گزینه بسیار بهتری برای مبتلایان به اگزما است زیرا این ترکیبات از بروز تحریکات پوستی جلوگیری می‌کنند. 

 

پوست دست‌ها را با احتیاط بشویید و خشک کنید 

 

شستن دست‌ها اساسا با تحریکات پوستی کمتری نسبت به استفاده از محصولات ضدعفونی‌کننده همراه می‌شود. پس افراد مبتلا به اگزما تا حد امکان باید از ضدعفونی‌سازی پوست دست‌ها خودداری کنند و در عوض پوست دست‌ها را بشویند. 

 

البته هنگام شستن دست‌ها همیشه باید از آب ولرم استفاده کنند زیرا آب داغ به‌سادگی باعث خشکی بیشتر پوست دست‌ها و تشدید اگزما می‌شود. 

 

شوینده یا پاک‌کننده مورد استفاده هم باید همیشه از نوع ملایم و سازگار با پوست‌های خشک، حساس و مبتلا به اگزما باشد. این افراد در هنگام خشک کردن دست‌ها هم باید از حوله لطیف استفاده کنند و حوله را با فشار زیاد روی پوست دست‌ها نکشند یا فشار ندهند. 

 

بعد از هر بار شستن دست‌ها حتما از مرطوب‌کننده استفاده کنید 

 

شاید شنیدن این نکته برای افراد مبتلا به اگزما خوشایند نباشد اما این افراد بعد از هر بار شستن دست‌ها باید از مرطوب‌کننده استفاده کنند. 

 

مرطوب‌کننده‌های سرشار از ترکیبات سرامیدی یا پمادهای غلیظ و حاوی ترکیبات انسدادساز (occlusive) برای این افراد مناسب هستند. 

 

خوش‌بختانه امروزه محصولات مرطوب‌کننده باکیفیت و مناسبی برای پوست‌های خشک، حساس و مبتلا به اگزما طراحی شده‌اند که از ترکیباتی مانند شی باتر، ذرات برگرفته از جو دوسر و دیگر ترکیبات تغذیه‌کننده برای پوست کمک می‌گیرند تا هم خارش پوست و هم تحریکات پوستی را کاهش دهند. 

 

ترجمه: ندا احمدلو

منبع: skincare