صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
مدیریت آشپزی برای روزه داری در قرنطینه خانگی

امسال که به دلیل شیوع کرونا، قرنطینه خانگی یک الزام سلامت محسوب می شود و توصیه به عدم مصرف غذاهای آماده و شرکت در مهمانی فراهم نیست، مسئولیت بانوان بیشتر شده است اما برای اینکه در این روزها فرصت بیشتری برای استراحت و کاهش خستگی به خصوص برای خانم های شاغل باشد، رعایت حداقل 6 نکته ساده خالی از لطف نخواهد بود.

۱. تهیه برنامه غذایی

از روزهای نخست ماه رمضان، برنامه هفتگی یا ماهانه برای غذا، دسر، شربت و حتی سالاد افطار و سحر آماده کنید. به این ترتیب دیگر نیازی نیست هر روز دغدغه فکر کردن در مورد انتخاب غذا داشته باشید و بدون عجله و استرس غذا را برای طبخ آماده می کنید.

۲. نوشتن لیست خرید

بعد از مشخص کردن غذای هر روز، لیست خرید مواد اولیه را برای یک هفته بنویسید تا نگران خرید در حال روزه داری نباشید. این کار البته بیرون رفتن از منزل در شرایط شیوع کرونا را نیز کاهش می دهد.

۳. بسته بندی و منجمدکردن مواد غذایی

پس از خرید مایحتاج یک هفته، حتی الامکان همه را مرتب بسته بندی کنید. ممکن است خردکردن یک کیلوگرم هویج یا جعفری کمی زمان بر به نظر برسد اما باعث صرفه جویی وقت در روزهای بعد خواهد بود. هر نوع ماده غذایی که امکان نگهداری چند روز در فریزر را دارد را آماده کرده و در بسته بندی مناسب، منجمد کنید.

۴. آماده سازی مواد اولیه بیش از یک وعده

به مواد اولیه غذای افطار و سحر برای دو حتی سه روز توجه داشته باشید. مثلا اگر قرار است دو وعده افطار سوپ تهیه کنید، می توانید جو را یکجا خیس کرده، بپزید و مقدار اضافی را برای روز بعد در یخچال بگذارید. این ترفند را می توانید در مورد خردکردن سبزیجات، آبکش کردن برنج، سرخ کردن پیاز، تهیه شربت و... نیز به کار ببرید.

۵. تشویق اعضای خانواده به همکاری

این روزها بچه ها و حتی همسرتان نیز در منزل حضور دارند؛ پس فرصت خوبی برای مشارکت دادن آنها در آشپزی و امور منزل است. حتما از آنها بخواهید در تهیه غذا به خصوص آماده سازی مواد اولیه مانند تمیزکردن سبزیجات و حبوبات که وقت گیر است به شما کمک کنند. البته توصیه های بهداشتی و ضدعفونی بسته بندی مواد غذایی را برای پیشگیری از آلودگی به کرونا رعایت کنید.

۶. سرو غذا در ظروف بزرگ

بدون شک همه ی خانم ها از شستن ظرف های زیاد پس از صرف وعده افطار گله دارند. حتی خیلی از ظروف بدون تمام شدن خوراکی به آشپزخانه برگردانده می شود و بدون هیچ استفاده ای فقط باید ظرف را شست. یک راهکار ساده اینکه خورشت، سالاد، ماست و دسر را در یک ظرف بزرگ متناسب با تعداد اعضای خانواده سرو کنید و چند بشقاب و کاسه کوچکتر کنار آن بگذارید تا هر نفر با توجه به میل خود غذا بکشد.

ترجمه: مریم سادات کاظمی
منبع: latunisienne.fr

دوران قرنطینه خانگی؛ ۴ راهکار ساده برای آشپزی ایمن