صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
چرا اوقات فراغت کودکان مهم است؟

اولویت‌بندی اوقات فراغت 

 

والدین اغلب بهترین اهداف را برای فرزند خود در نظر می‌گیرند، اما بسیاری از آن‌ها به‌دلیل برنامه‌ریزی بیش از حد برای فرزندان‌شان، داشتن برنامه‌ی شلوغ، پر کردن اوقات فراغت با فعالیت‌های آموزشی فوق‌برنامه، کارهای داوطلبانه و دیگر تقاضاها دچار خطا شده و مقصر شناخته می‌شوند. 

 

دلایل متعددی برای گرایش به برنامه‌ریزی بیش از حد شلوغ برای کودکان وجود دارد. بعضی از والدین صرفا تمایل به محول کردن وظایفی دارند که کودک تا به‌حال آن را تجربه نکرده ‌است و برخی دیگر برای ایجاد حس رقابت بیشتر و داشتن آمادگی بهتر برای گذراندن دوران دبیرستان با موفقیت و دوران پس از آن، اقدام به برنامه‌ریزی بیش از حد برای فرزندان خود می‌کنند.

 

در حالی که برای کودک دنبال کردن علایق و سرگرمی‌هایش حائز اهمیت است، آنها دوست دارند یاد بگیرند که چگونه از زمان استراحت خود  لذت ببرند.

 

چرا اوقات فراغت خیلی مهم است؟


در برابر اصرار و اشتیاق فرزندتان برای ثبت‌نام هر فعالیتی که در دسترس است، مقاومت کنید. در عوض، به فرزندتان کمک کنید علایق خود را در اولویت قرار دهد. با انجام این کار، به فرزند نوجوان خود مهارت تصمیم‌گیری را آموزش می‌دهید اما باید زمان استراحتی را به‌عنوان اوقات فراغت برای او در نظر بگیرید.

 

دوران راهنمایی یا متوسطه اول می‌تواند استرس‌زا باشد. در اینجا همه چالش‌ها و موانعی که دانش‌آموزان در مقطع راهنمایی با آن مواجه‌اند در نظر گرفته شده است: آزار و اذیت و زورگویی، افزایش تکالیف مدرسه، فشار برای پیشی گرفتن از دیگران و حس رقابت، مشکلات در روابط دوستانه، روابط عاشقانه و عاطفی، دوران بلوغ و از این قبیل مسائل. تمامی این چالش‌ها به مقداری زمان از طرف فرزند شما نیاز دارد تا به آنها فکر کند و راه‌هایی برای مدیریت‌شان بیابد.

 

به فرزندتان اجازه دهید که اوقات فراغت خود را به فکر کردن بگذراند، این عمل به نوجوان شما این امکان را می‌دهد که همه‌چیز را در نظر گرفته و به انجام کارهای خود ادامه دهد. اجازه دادن به فرزندتان برای فکر کردن، به شما فرصتی می دهد که با یکدیگر صحبت کنید و با هم مشکلات را حل کنید. اگر برای انجام یک مسئولیت، عجله کرده و از کاری به کار دیگر تغییر وضعیت دهید، مکالمه‌های شما ممکن است کوتاه و خلاصه شود.

 

افراد بالغ احتیاج به استراحت بعد از یک هفته کار پراسترس را درک کرده و آن را لازم می‌دانند، نوجوانان نیز از این قاعده مستثنی نیستند. اگر شما یک هفته‌ی پرمشغله را پشت سر گذاشته باشید، احتمالا در آخر هفته فقط تمایل دارید به خانه رفته و زمانی را به تلویزیون تماشا کردن اختصاص دهید؛ پس باید در نظر بگیرید که فرزندتان هم ممکن است همین احساس را داشته باشد. اوقات فراغت به فرزند شما این امکان را می‌دهد تا استراحت کند و هیچ کاری انجام ندهد یا به کارهای باقی مانده‌ای که در طول هفته فرصت انجام آن‌ها را نداشته، برسد. 

 

تحقیقات نشان می‌دهد که مردم به‌طور معمول در تعطیلات آخر هفته خوشحال‌تر هستند، چرا؟ چون در تعطیلات آخر هفته مردم می‌توانند فعالیت‌های خود را انتخاب کنند، با افرادی که دوست‌شان دارند وقت بگذرانند و خود را از مسئولیت‌هایی که در طول هفته برعهده دارند جدا کنند.

 

ترجمه: نگین خالقی 

منبع: Verywellfamily