صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
کدام خونریزی پس از زایمان طبیعی است و کدام نیست

میزان خونریزی پس از زایمان باید هر روز کاهش یابد. و توجه کنید که بدن هر فردی متفاوت است، بنابراین بازه زمانی خونریزی پس از زایمان نیز متفاوت خواهد بود. لوچیا می‌تواند تا هشت هفته اتفاق بیوفتد.

اولین مرحله خونریزی طبیعی پس از زایمان به نام لوچیا روبرا شناخته می‌شود. در این مرحله، خونریزی نسبتاً شدید است و ترشحات خونی معمولاً به رنگ قرمز روشن است. در چند روز اول، ممکن است مانند یک پریود سنگین باشد. اما به سرعت کاهش می‌یابد و ممکن است متوقف شود و دوباره شروع شود.

ممکن است پس از زایمان طبیعی ۵۰۰ میلی‌لیتر خون و در ۲۴ ساعت اول پس از زایمان سزارین تا ۱۰۰۰ میلی‌لیتر خون از دست بدهید. با گذشت زمان، خونریزی کم‌تر می‌شود و رنگ آن تغییر می‌کند، معمولاً از قرمز به صورتی یا حتی قهوه‌ای روشن تغییر می‌یابد.

 این مرحله دوم یا لوکیا سروزا است و ممکن است دو تا شش هفته طول بکشد.

در نهایت، خونریزی کاهش می‌یابد، به این معنی که شما وارد مرحله سوم و نهایی، لوچیا آلبا شده‌اید. بسیاری از افراد در این مرحله همچنان ترشحات سفید یا زردی را تجربه می‌کنند.

یک نکته: اگر در حال شیردهی هستید، ممکن است خونریزی یا لکه‌بینی کمی طولانی‌تر از کسی که شیر نمی‌دهد، تجربه کنید.

دانستن اینکه چه زمانی وضعیت شما ایجاب می‌کند که با پزشک خود تماس بگیرید، بسیار مهم است. به عنوان مثال، اگر خونریزی بیش از حد را تجربه می‌کنید، ممکن است یک تماس را توجیه کند. مراقب هرگونه لخته بزرگ باشید. لخته‌ها طبیعی هستند، اما لخته‌های بزرگ‌تر از توپ گلف طبیعی نیستند. 

اگر خونریزی شدید داشته باشید و تب داشته باشید، باید تماس بگیرید. می‌تواند نشانه‌ای از عفونت در حال توسعه باشد. بوی بد یکی دیگر از پرچم‌های قرمز است. همراه با تب و حساسیت رحم، لوشیای بدبو یکی از علائم عفونتی به نام اندومتریت است که التهاب پوشش داخلی رحم است.

مترجم: نرگس قاسمی پناه
منبع: verywellfamily