صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
موارد سرطان در بزرگسالان زیر 50 سال به طرز چشمگیری افزایش یافته است

این پژوهشگران با بررسی داده‌ها موردی به نام اثر هم‌گروهی تولد را مشاهده کردند. این تاثیر نشان می‌دهد که هر گروه متوالی از افرادی که در زمان‌های بعدی متولد می‌شوند (به عنوان مثال، یک دهه بعد) در معرض خطر بالاتری برای ابتلا به سرطان در اواخر زندگی هستند، احتمالاً به دلیل عوامل خطری که در سنین پایین در معرض آنها قرار گرفته‌اند.

 این خطر با هر نسل در حال افزایش است. به عنوان مثال، افرادی که در سال 1960 متولد شده‌اند، قبل از 50 سالگی خطر ابتلا به سرطان را نسبت به متولدین 1950 تجربه کرده‌اند، و پیش‌بینی می‌شود که این سطح خطر در نسل‌های متوالی به افزایش خود ادامه دهد.

تغییرات چشمگیر در سبک زندگی با افزایش شدید موارد سرطان در میان بزرگسالان زیر 50 سال همزمان شده است. محققان دریافتند که چندین عامل خطر قابل اصلاح در اوایل زندگی مانند آنچه مردم می‌خورند، چقدر ورزش می‌کنند و حفظ وزن مناسب، همه می‌توانند در خطر ابتلا به سرطان نقش داشته باشند.

تیم مطالعه نتیجه گرفت که رژیم غذایی به اصطلاح غربی (غنی از گوشت، سیب‌زمینی و غذاهای فرآوری شده) و زندگی کم‌تحرک ممکن است کمک کند به توضیح اینکه چرا سرطان در بزرگسالانی که هنوز به سن بازنشستگی نرسیده‌اند بسیار شایع‌تر می‌شود. آنها به این نتیجه رسیدند که نرخ سرطان خیلی سریع در حال افزایش است که به طور کامل با افزایش آزمایش‌های غربالگری سرطان توضیح داده نمی‌شود.

توضیح احتمالی دیگر برای افزایش نرخ سرطان در سنین پایین‌تر این است که میکروبیوم (باکتری‌ها و میکروارگانیسم‌هایی که در روده ما زندگی می‌کنند) در طول زمان به گونه‌ای تغییر کرده است که رشد تومور را تحریک می‌کند. رژیم غذایی مستقیماً بر ترکیب میکروبیوم تاثیر می‌گذارد و در نهایت این تغییرات می‌تواند بر خطر و نتایج بیماری تاثیر بگذارد.

مترجم: نرگس قاسمی پناه
منبع: everydayhealth