صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
افتادگی دریچه میترال چیست و چگونه درمان می‌شود؟

در پرولاپس دریچه میترال (MVP) که سندرم بارلو نیز نامیده می‌شود، فلپ های دریچه میترال به درستی بسته نشده و بجای آن دریچه به سمت داخل دهلیز برآمده می‌شود.

چنین وضعیتی می‌تواند منجر به نارسایی دریچه میترال شده و این حالت به این معنی است که خون از طریق افتادگی دریچه به دهلیز چپ نشت می‌کند.

●عوامل خطرساز برای افتادگی دریچه میترال چیست؟

کارشناسان دقیقاً نمی‌دانند چه چیزی سبب بروز MVP می‌شود. اکثر مردم با ناهنجاری هایی متولد می‌شوند که باعث این بیماری شده و یکی از انواع ناهنجاری‌ها ممکن است شامل فلپ های دریچه میترال باشد که خیلی بزرگ، ضخیم یا کشدار هستند.

طبق گزارش،MVP در زنان بیشتر  رایج بوده و در افرادی که با اختلالات بافت همبند (کلاژن، رباط ها، تاندون ها و غیره) متولد می‌شوند نیز، موارد بیشتری مشاهده شده است.

افتادگی دریچه میترال اغلب به صورت خانوادگی دیده می‌شود، بنابراین در صورت داشتن والدین یا سایر بستگان دارای ام وی پی، احتمال ابتلا به آن بیشتر است.

شرایط خاصی ممکن است منجر به افتادگی دریچه میترال شود. این شرایط شامل موارد زیر است: 

○اسکولیوز یا انحنای ستون فقرات

○بیماری کلیوی پلی کیستیک بزرگسالان،نوعی بیماری ژنتیکی که در آن کیست های بزرگ با عملکرد کلیه تداخل پیدا می‌کنند.

○مشکلات بافت همبند مانند سندرم مارفان، یک بیماری ژنتیکی است که بر بافت همبند سیستم‌های اسکلتی و قلبی عروقی، چشم ها و پوست تاثیر می‌گذارد.

●علائم افتادگی دریچه میترال چیست؟

از آنجایی که افتادگی دریچه میترال اغلب هیچ علامتی را از خود نشان نمی‌دهد، اکثر افراد مبتلا به این بیماری از مشکلات قلبی خود آگاه نیستند.

علائم در صورت بروز، معمولاً خفیف خواهند بود. شروع علائم ناگهانی نبوده و به طور معمول آهسته و تدریجی است.

هنگام ظهور علائم فرد ممکن است حالات زیر را تجربه کند: 

○سرفه کردن

○سرگیجه

○خستگی و بی حالی

○تنگی نفس، به ویژه در هنگام ورزش یا زمانی که فرد به صورت طاق باز دراز می‌کشد.

همچنین ممکن است افراد به میگرن (سردردهای مکرر که می‌تواند باعث تهوع شود) مبتلا شده یا در قفسه سینه خود احساس درد کند. این درد ناشی از جریان خون عضله قلب که با حملات قلبی دیده می‌شود،  نمی‌باشد و ضربان قلب شخص ممکن است سریع یا نامنظم باشد.

●پرولاپس یا افتادگی دریچه میترال چگونه درمان می‌شود؟

در بیشتر موارد، پرولاپس دریچه میترال هیچ درمانی احتیاج ندارد اما  با این حال، اگر فرد علائم قابل توجهی داشته باشد ممکن است درمان را شروع کند.

درمان ام وی پی اغلب شامل مصرف داروها برای کمک به تسکین علائمی است که فرد تجربه می‌کند. داروهای احتمالی که ممکن است پزشک برای بیمار تجویز کند عبارتند از:

○آسپرین برای کاهش خطر لخته شدن خون

○مسدود کننده‌های بتا برای جلوگیری از ضربان نامنظم قلب و بهبود جریان خون

○رقیق کننده‌های خون برای جلوگیری از لخته شدن آن

○دیورتیک ها برای خارج کردن مایع اضافی از ریه‌ها 

○گشادکننده عروق برای گشاد شدن رگ های خونی و بهبود جریان خون

اگر وضعیت فرد بیمار جدی‌تر بوده و دچار نارسایی شدید یا اختلال در عملکرد قلب باشد ممکن است پزشک تشخیص جراحی دهد. دو نوع جراحی اساسی برای این موضوع وجود دارد: تعویض دریچه و تعمیر دریچه. پزشکان معمولاً در صورت امکان دریچه را ترمیم می‌کنند.

هر دو نوع دریچه مزایا و معایبی دارند، بنابراین پزشک گزینه‌های قابل انجام را قبل از عمل با افرلد در میان می‌گذارند.

مترجم: نگین خالقی 
منبع: Healthline