صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
کوید-۱۹ زیر چاقوی کالبدشکافی

به گزارش سلامت به نقل از دویچه‌وله به گفته‌ی الکساندر تسانکوف، یافته‌ها در این کالبدشکافی‌ها نشان می‌د‌هد که موارد زیر درهمگی ۲۰ قربانی مشترک بوده‌: فشار خون بالا!

شمار زیادی از آنها اضافه وزن داشته‌اند و شاخص توده‌ی بدنی آنها (BMI) بیشتر از ۳۰ بوده است که این عدد در برخی به ۶۰ هم می‌رسیده. یک سوم قربانیان به بیماری دیابت دچار بوده‌اند و ۷۰ درصد آنها پیشینه مشکلات سرخرگ‌های کرونر قلب دیده شده است.

التهاب رگ‌ها (واسکولیت) شدید اندام‌های مختلف


این پزشک پاتولوژیست جالب‌ترین یافته‌ در جریان این کالبدشکافی‌ها را حاصل تحقیقات در بخش بافت‌شناسی می‌داند و می‌گوید: "در بین قربانیان کالبدشکافی‌شده، کمتر قربانی‌ای را می‌توان یافت که دچار عفونت ریوی شده باشد، بلکه آنچه زیر میکروسکوپ دیده‌ایم، اختلال شدید ریزجریان (Microcirculation) ریه است."

اختلال ریزجریان به این معناست که روند تبادل اکسیژن دیگر عمل نمی‌کند. در این صورت هر قدر هم که به بیمار اکسیژن برسانید، این اکسیژن منتقل نمی‌شود. به نظر این آسیب‌شناس، اینکه متخصصان بخش مراقبت‌های ویژه با دشواری زیادی در تنفس کمکی به بیماران حاد روبرو هستند هم به این مسئله برمی‌گردد.

اطلاعات مهم تنها با کالبدشکافی

لارس شاده، معاون مدیر این اتحادیه فدرال آسیب‌شناسان آلمان در تازه‌ترین کنفرانس مطبوعاتی (۲۱ آوریل) گفت: درست در فازی که بیماری در مراحل اولیه است، مهم است که تا حد امکان کالبدشکافی زیادی صورت بگیرد. با توجه به این مباحث و به دلیل اهمیت کالبدشکافی برای شناخت بیشتر بیماری، عملکرد ویروس در بدن و روند پیشرفت آن، اتحادیه فدرال آسیب‌شناسان آلمان هفته گذشته به تمامی آسیب‌شناسان این کشور توصیه کرد پیکر قربانیان کوید ۱۹ را کالبدشکافی کنند.

هفته گذشته گزارشی از کالبدشکافی قربانیان کرونا توسط موسسه‌ی پزشکی قانونی هامبورگ در دسترس قرار گرفت. بر پایه این گزارش، در هامبورگ بین تاریخ ۲۲ مارس و ۱۱ آوریل، ۶۱ قربانی کوید ۱۹ کالبدشکافی شده‌اند. این قربانیان در بیمارستان‌های هامبورگ یا در خانه‌های سالمندان یا دیگر آسایشگاه‌ها جان خود را از دست داده بودند.

درگزارش کالبدشکافی‌های مربوط به هامبورگ آمده است که ۵۵ تن از ۶۱ مورد، قربانیان بیماری‌های قلبی- عروقی داشته‌اند؛ فشار خون، سکته، تصلب شرایین یا یک مشکل دیگر قلبی. در میان ۶۱ نفر، ۴۶ نفر پیشینه بیماری‌های ریوی داشته‌اند و ۲۸ تن از ۶۱ نفر مشکلات دیگری چون نارسایی کلیه، سیروز یا پیشینه پیوند اعضا داشته‌اند. در ده تن از موارد، قربانی مبتلا به دیابت یا اضافه وزن زیاد بوده است و ده مورد هم سابقه سرطان داشته‌اند.۱۶ مورد از ۶۱ قربانی، دچار بیماری دیمنشیا (زوال خرد) بوده‌اند.

این یافته‌ها (در هامبورگ) با گزارشی که در روز ۱۶ آوریل او سوی نهادهای بهداشتی ایتالیا منتشر شد، همخوانی دارد. در ایتالیا بررسی ۱۷۳۸ مورد مرگ در اثر ابتلا به کرونا نشان می‌دهد که بیش از ۹۶ درصد از قربانیان سابقه‌ی بیماری دیگری هم داشته‌اند.

در میان این بیماری‌ها، بیشترین آمار مربوط است به فشار خون بالا (۷۰ درصد) و دیابت (۳۲) درصد و مشکلات قلبی و عروقی (۲۸ درصد). مواردی که در گزارش ایتالیا آمده نه از طریق کالبدشکافی که با استناد به اطلاعاتی است که بیمار یا بستگانش در اختیار نهادهای بهداشت و درمان قرارداده‌اند، بدست آمده! در ایتالیا میانگین سن قربانیان ۷۹ سال و در هامبورگ ۸۰ سال بوده است.

برخی از پاتولوژیست‌های آلمان با استقبال از دریافت گزارش کالبدشکافی‌های هامبورگ و جزییات آن در آینده نزدیک، معتقدند که ۶ ماهی تا رسیدن به جمع‌بندی نتایج گزارش‌های کالبدشکافی نیاز است.

محدودیت کالبدشکافی قربانیان کرونا در جهان

تاکنون در سراسر جهان تنها شمار کمی از پاتولوژیست‌ها روی مبتلایان به کوید ۱۹ تحقیق کرده‌اند. دلیل این مسئله مسایل امنیتی است. در چین اجازه کالبدشکافی در مراحل اولیه شیوع کرونا در این کشور وجود نداشت.

بعدتر بر اساس مقرراتی تازه اجازه کالبدشکافی هم صادر شد اما تنها شمار کمی از آزمایشگاه‌ها در ووهان دارای شرایط ایمنی لازم برای اینگونه تحقیقات بودند و به همین دلیل محققان چینی به بررسی بافت‌های نمونه قربانیان کرونا بسنده کردند.به کرونا باشد. البته تا امروز پژوهشی اختصاصی در این باره انجام نشده اما پزشکان این پدیده را انگشت کووید نام نهاده‌اند