صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
نور خورشید ویروس کرونا را به سرعت نابود می‌کند

به گزارش سلامت به نقل از ایرنا مشاور فنی سازمان امنیت ملی آمریکا اعلام کرد محققان دولتی دریافتند پرتوهای ماوراء‌بنفش موجود در نور خورشید توانایی از بین بردن ویروس کرونا را دارد و این امر امید به کاهش شیوع بیماری را در فصل تابستان افزایش می‌دهد.

به گفته او: «مهمترین مشاهدات این متخصصان حاکی از آن است که نور خورشید موجب نابودی ویروس کرونا در سطوح و هوا می‌شود. دما و رطوبت بالا نیز اثر مشابهی بر ویروس دارند و ادامه حیات آن را با دشواری مواجه می‌کنند.»

بخش عمده این تحقیقات در مرکز ملی تجزیه و تحلیل دفاع زیستی و اقدامات متقابل آمریکا واقع در مریلند انجام گرفته است. بر اساس این تحقیقات نیمه‌عمر ویروس (یعنی مدت زمان لازم برای کاهش تعداد ویروس‌ها به میزان نصف تعداد اولیه) در دمای ۲۱ تا ۲۴ درجه سانتیگراد و رطوبت ۲۰ درصد در سطوح غیرمتخلخل مانند دستگیره در و فولاد ضدزنگ، معادل ۱۸ ساعت است؛ اما با افزایش رطوبت تا ۸۰ درصد، نیمه عمر آن به ۶ ساعت کاهش می‌یابد و با اضافه شدن نور خورشید به معادله، این زمان به ۲ ساعت تقلیل می‌یابد.

همچنین نیمه عمر ویروس به شکل معلق در هوا در دمای ۲۱ تا ۲۴ درجه سانتیگراد و رطوبت ۲۰ درصد، حدود یک ساعت است که با تابش پرتوهای نور خورشید این زمان به ۱.۵ دقیقه کاهش می‌یابد.

بر اساس این نتایج، در شرایط مشابه آنچه در تابستان ایجاد می‌شود، شدت انتقال این ویروس کاهش خواهد یافت.

البته در حال حاضر این تحقیقات برای بازبینی متخصصان منتشر نشده و به همین علت اظهار نظر تخصصی در مورد متودولوژی و یافته‌های این تحقیقات دشوار است.

از مدت‌ها قبل مشخص شده که نور ماوراء‌بنفش موجب نابودی مواد ژنتیکی و قابلیت تولید مثل ویروس شده و دارای اثر ضدعفونی کنندگی است. اما سوال اصلی اینجاست که شدت و طول موج پرتوهای ماوراء‌بنفش مورد استفاده در آزمایشات چه میزان بوده و آیا این مقادیر با ویژگی‌های نور خورشید در تابستان تا چه حد منطبق است.