صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
علائم زیرسویه اومیکرون BA.5 چیست؟

تشخیص یک نوع از دیگری بر اساس علائم بسیار دشوار است. و علائمی مانند آبریزش بینی، سرفه، سردرد و دردهای عضلانی در انواع مختلف شایع‌ترین هستند.

افراد مبتلا به زیرسویه BA.5 ممکن است این علائم معمول کووید19، مانند گلودرد و خستگی را تجربه کنند، اما کمتر احتمال دارد تب یا از دست دادن چشایی و بویایی را گزارش کنند.

اخیراً گزارش‌هایی از افرادی بدست آمده است که علائمی مانند مننژیت ویروسی، التهاب غشای مغز و نخاع را تجربه می‌کنند. علائم مننژیت معمولی شامل سفتی یا درد گردن، بی‌حسی، گزگز و حساسیت به نور است.

یک مطالعه موردی در سال 2020 یک بیمار 21 ساله کووید19 را مورد بررسی قرار داد که علائمی داشت که به نظر می‌رسید منحصر به مننژیت باشد، مانند سفتی گردن. او هیچ علائم تنفسی، مانند سرفه یا تنگی نفس نداشت، اما در نهایت در روز پنجم بستری شدنش در بیمارستان، آزمایش کووید19 او مثبت شد.

 سال گذشته، یک مورد مننژیت ویروسی مرتبط با کووید19 در یک بیمار 9 ساله گزارش شد. با این حال، در حال حاضر، هیچ مدرک مشخصی وجود ندارد که زیرسویه اومیکرون BA.5 باعث ایجاد علائم مشابه مننژیت شود.

چه زمانی باید به دنبال مراقبت پزشکی باشید؟

اگر فکر می‌کنید مبتلا به کووید19 هستید و علائمی شبیه مننژیت دارید، می‌توانید در خانه بمانید و اگر زیر 45 سال دارید، واکسینه شده‌اید و هیچ بیماری جدی پزشکی مانند سرطان یا بیماری قلبی، ریوی یا کلیوی ندارید، می‌توانید برای بهبودی در خانه بمانید.

با این حال، اگر علائم بدتری مانند بی‌حسی و تنگی نفس را تجربه کردید، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید. به طور کلی، اگر علائم کووید19 دارید، باید یک آزمایش آنتی‌ژن سریع یا PCR برای تایید و درمان انجام دهید.

اگر جزو دسته پرخطر هستید، باید به دنبال مرکز درمانی باشید تا بتوانید در اسرع وقت دارو دریافت کنید. این داروها زمانی که زودتر از شروع علائم مصرف شوند بهترین عملکرد را دارند.

مترجم: نرگس قاسمی پناه
منبع: verywellhealth