صفحه نخست چاپ
پایگاه خبری سلامت
آیا خراش و گازگرفتگی توسط گربه می‌تواند خطرناک باشد؟

«بیماری خراش گربه» توسط باکتری ایجاد می‌شود که گربه از کک می‌گیرد. گربه با خراش، گاز گرفتن یا لیسیدن زخمی که ممکن است داشته باشید، شما را آلوده می‌کند. انسان‌هایی که توسط گربه‌ها آلوده می‌شوند ممکن است برآمدگی قرمز رنگ در نزدیکی خراش ایجاد کنند. غدد لنفاوی نیز ممکن است حساس یا متورم شوند. این علائم می تواند حدود سه تا 14 روز پس از آن ظاهر شود.

گاهی اوقات این وضعیت جدی‌تر می‌شود. افرادی که دچار نقص ایمنی هستند، به ویژه مبتلایان به ایدز، احتمال بیشتری برای ابتلا به عوارض دارند. علائم شدید ممکن است شامل ضایعات پوستی و التهاب اندام‌های متعدد باشد، از جمله:

مغز

مغز استخوان

گره‌های لنفاوی

طحال

کبد

ریه‌ها

اگر گربه شما را گاز بگیرد، سایر باکتری‌ها می‌توانند به شما منتقل شوند. گازگرفتگی شدید گربه معمولاً با آنتی‌بیوتیک درمان می‌شود. آنتی‌بیوتیک‌های داخل وریدی اغلب در اولین نشانه‌هایی که نشان می‌دهد گزش عفونی به نظر می‌رسد داده می‌شود. از آنجایی که باکتری‌های ناشی از گاز گرفتن گربه می‌توانند به سرعت مشکلاتی ایجاد کنند، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید.

سویه مقاوم به دارو استافیلوکوکوس اورئوس (MRSA)، باعث عفونت‌های پوستی شدید و همچنین عفونت‌های قلب، ریه و استخوان می‌شود. شما به طور طبیعی MRSA و سایر باکتری‌ها را روی پوست خود دارید. اگر گربه پوست شما را خراش دهد، آن باکتری می‌تواند وارد زخم باز شده شود و عفونت ایجاد کند.

اکثر خراش‌های گربه بی‌ضرر هستند، اما اگر گربه شما حامل باکتری یا کک‌هایی باشد که آن را در خود جای داده است، خطر بروز مشکلاتی وجود دارد. گازگرفتگی بیشتر از خراش باعث عفونت می‌شود.

احتمال ابتلا به هاری از گربه بسیار کم است. اگر توسط گربه‌ای گاز گرفته شده‌اید که به نظر می‌رسد ممکن است بیمار باشد، باید به پزشک مراجعه کنید.
برای جلوگیری از عفونت فورا اقدامات زیر را انجام دهید:

برای تمام گازگرفتی‌های گربه به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید.

هرگونه گاز گرفتن یا خراش توسط گربه را زیر آب جاری با صابون بشویید.

مترجم: نرگس قاسمی پناه
منبع: verywellhealth